Tiimityö ja sen kehittämisen haasteet kehitysvammaisten asumisyksikössä
Airu, Sanni-Mari (2020)
Airu, Sanni-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää tiimityötä kehitysvammaisten asumisyksikössä. Tavoitteena oli soveltaa ulkoapäin annetusta tiimityön mallista juuri kohdeyksikköä parhaalla mahdollisella tavalla palveleva malli. Tarkoitus oli muokata mallista sellainen, joka mahdollistaisi moniammatillisen työskentelyn, toisi aikaa asiakkaiden asioiden yhteiselle pohtimiselle, auttaisi työyhteisöä hahmottamaan ja ottamaan työskentelyssä huomioon asiakkaiden kokonaistilanteet paremmin, selkiyttäisi henkilökunnan keskinäistä työnjakoa, sekä tehostaisi ja parantaisi tiedonkulkua henkilökunnan kesken.
Raportin teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tiimityön, moniammatillisuuden sekä dialogisuuden teoreettista pohjaa. Käsitteet määriteltiin ja niitä käsiteltiin opinnäytetyölle merkityksellisestä näkökulmasta. Kehittämisprosessin yhteydessä käsiteltiin teoreettisesti myös toimintatutkimuksen käyttöä kehittämisen välineenä.
Kehittämistyön käytännön osuuden raportoinnissa keskityttiin tuomaan esille kehittämistarpeen määrittely, prosessin eteneminen sekä tulokset, jotka kehittämisestä seurasivat. Tuloksissa kuvattiin yksikölle sovellettu tiimityön malli, sekä tuotiin esille haasteita, jotka kehittämisen aikana nousivat esiin.
Kehittämisessä käytettiin toimintatutkimuksellista näkökulmaa. Käytetyt menetelmät olivat dialogisia ja kehittämiseen osallistui koko yksikön henkilökunta. Kehittämistyössä tuli näkyviin toimintatutkimuksellinen kehittämisen syklisyys.
Kehittämisen tuloksena saatiin luotua sovellettu tiimityön malli, joka vain osittain vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Kehittämisen aikana esiin nousi ongelmia, jotka vaikuttivat tiimityömallin toimivuuteen, mutta joita ei ollut käytännön syistä mahdollista muuttaa tai ratkaista. Kehittämistyö nähtiin onnistuneeksi, koska haasteista huolimatta koko työyhteisö oli sitä mieltä, että tiimityö on toimivampi tapa työskennellä.
Raportin teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tiimityön, moniammatillisuuden sekä dialogisuuden teoreettista pohjaa. Käsitteet määriteltiin ja niitä käsiteltiin opinnäytetyölle merkityksellisestä näkökulmasta. Kehittämisprosessin yhteydessä käsiteltiin teoreettisesti myös toimintatutkimuksen käyttöä kehittämisen välineenä.
Kehittämistyön käytännön osuuden raportoinnissa keskityttiin tuomaan esille kehittämistarpeen määrittely, prosessin eteneminen sekä tulokset, jotka kehittämisestä seurasivat. Tuloksissa kuvattiin yksikölle sovellettu tiimityön malli, sekä tuotiin esille haasteita, jotka kehittämisen aikana nousivat esiin.
Kehittämisessä käytettiin toimintatutkimuksellista näkökulmaa. Käytetyt menetelmät olivat dialogisia ja kehittämiseen osallistui koko yksikön henkilökunta. Kehittämistyössä tuli näkyviin toimintatutkimuksellinen kehittämisen syklisyys.
Kehittämisen tuloksena saatiin luotua sovellettu tiimityön malli, joka vain osittain vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Kehittämisen aikana esiin nousi ongelmia, jotka vaikuttivat tiimityömallin toimivuuteen, mutta joita ei ollut käytännön syistä mahdollista muuttaa tai ratkaista. Kehittämistyö nähtiin onnistuneeksi, koska haasteista huolimatta koko työyhteisö oli sitä mieltä, että tiimityö on toimivampi tapa työskennellä.