Tampere Maratonin markkinointisuunnitelma
Lemetyinen, Emmi (2020)
Lemetyinen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda Tampere Maraton -tapahtumalle markkinointisuunnitelma. Työn tavoitteena on markkinointisuunnitelmaa hyödyntämällä tuoda tapahtumaa enemmän ihmisten tietoisuuteen. Tampereen Maraton-klubi toimii Tampere Maraton -tapahtuman järjestäjänä ja heidän pyrkimyksenänsä on kasvattaa tapahtumaa suuremmaksi saamalla mukaan lisää osallistujia.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimusosuudesta. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osuus tarkastelee vaihetta ennen markkinointisuunnitelman tekoa, eli lähtökohta-analyyseja. Lähtökohta-analyyseihin sisältyvät yritys-, kilpailija-, markkina- sekä ympäristöanalyysi ja näistä tehty tiivistelmä SWOT-analyysin muodossa. Toinen osio teoreettisesta viitekehyksestä keskittyi markkinointisuunnitelman rakenteeseen. Markkinointisuunnitelmista on monia eri variaatiota ja tämä työn osa-alueina toimivat tuote sekä hinnoittelu, markkinointiviestintäkanavien muodot, sponsorointi ja aikataulutus. Tutkimusosuudessa käsiteltiin Tampere Maratonin lähtökohta-analyysit sekä niiden perusteella rakennettu SWOT-analyysi. Markkinointisuunnitelma rakennettiin käsitellen teoreettisessa viitekehyksessä läpi käytyjä osa-alueita.
Aineiston keruu toteutettiin internet- ja kirjalähteillä sekä haastattelemalla sähköpostitse Tampere Maratonin aikaisempaa järjestäjää. Häneltä sai työhön myös aikaisemmista Tampereen Maraton -tapahtumista kerättyä dataa osallistujamääristä sekä osallistujien demografisista tekijöistä kuten iästä ja asuinpaikkakunnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi siis markkinointisuunnitelma, jonka tarkoitus on toimia aputyökaluna tapahtuman markkinoimisessa. Tampere Maraton -tapahtuman järjestäjät voivat hyödyntää ja muokata suunnitelmaa tapahtuman kasvaessa ja muuttuessa. Markkinointisuunnitelmaan tehtiin myös vuosikello, jonka avulla järjestäjät tietävät, milloin ja miten markkinoida tapahtumaansa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimusosuudesta. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osuus tarkastelee vaihetta ennen markkinointisuunnitelman tekoa, eli lähtökohta-analyyseja. Lähtökohta-analyyseihin sisältyvät yritys-, kilpailija-, markkina- sekä ympäristöanalyysi ja näistä tehty tiivistelmä SWOT-analyysin muodossa. Toinen osio teoreettisesta viitekehyksestä keskittyi markkinointisuunnitelman rakenteeseen. Markkinointisuunnitelmista on monia eri variaatiota ja tämä työn osa-alueina toimivat tuote sekä hinnoittelu, markkinointiviestintäkanavien muodot, sponsorointi ja aikataulutus. Tutkimusosuudessa käsiteltiin Tampere Maratonin lähtökohta-analyysit sekä niiden perusteella rakennettu SWOT-analyysi. Markkinointisuunnitelma rakennettiin käsitellen teoreettisessa viitekehyksessä läpi käytyjä osa-alueita.
Aineiston keruu toteutettiin internet- ja kirjalähteillä sekä haastattelemalla sähköpostitse Tampere Maratonin aikaisempaa järjestäjää. Häneltä sai työhön myös aikaisemmista Tampereen Maraton -tapahtumista kerättyä dataa osallistujamääristä sekä osallistujien demografisista tekijöistä kuten iästä ja asuinpaikkakunnasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi siis markkinointisuunnitelma, jonka tarkoitus on toimia aputyökaluna tapahtuman markkinoimisessa. Tampere Maraton -tapahtuman järjestäjät voivat hyödyntää ja muokata suunnitelmaa tapahtuman kasvaessa ja muuttuessa. Markkinointisuunnitelmaan tehtiin myös vuosikello, jonka avulla järjestäjät tietävät, milloin ja miten markkinoida tapahtumaansa.