Itämeren meriliikenteen päästöjen tilannekuva 2020 : Kohti hiilineutraaliutta 2035
Aura, Juha-Pekka (2020)
Aura, Juha-Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Itämeren meriliikenteen aiheuttamien ilmapäästöjen tilannekuva sekä tarkastella keinoja, joiden avulla päästöjä kyetään vähentämään. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä Itämeren merenkulun aiheuttamat ilmapäästöt koostuvat, mitä ne aiheuttavat sekä, kuinka niiden määrää kyetään vähentämään. Tavoitteena on myös saada vastaus siihen, onko käytettävissä oleva keinovalikoima riittävä vastaamaan merenkulun kiristyvän ympäristösäätelyn mukaisiin tavoitteisiin. Kiristyvällä ympäristösäätelyllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO), EU:n ja Suomen asettamia tavoitteita merenkulun päästöille vuosiin 2035 ja 2050 mennessä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin julkisista kirjallisuuslähteistä ja aiemmin tehdyistä tutkimuksista. Kerätyn aineiston analyysissä on hyödynnetty sisällönanalyysia.
Tämän opinnäytetyön perusteella on mahdollista muodostaa kokonaiskäsitys meriliikenteen ilmapäästöjen vaikutuksista Itämeren nykytilaan sekä siihen läheisesti liittyvään ilmastonmuutokseen. Työ antaa myös soveltuvin osin käsityksen Itämeren meriliikennettä koskevasta ympäristösäätelystä ja sen kehityksestä sekä niistä keinoista, joiden avulla meriliikenteen aiheuttamien ilmapäästöjen odotetaan kääntyvän jyrkkään laskuun tulevina vuosina.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, että merenkulun päästöjä voidaan vähentää tehokkaasti useiden eri keinojen avulla. Suurin päästövähennyspotentiaali on saavutettavissa käyttämällä biopohjaisia polttoaineita. Ilmastonmuutoksen eteneminen sekä Itämeren heikko nykytila vaativat tulevaisuudessa mittavia panostuksia merenkulkusektorilta. Asetetut päästövähennystavoitteet ovat ympäristön kannalta välttämättömiä, mutta käytettävissä olevat keinot eivät ole riittäviä saavuttamaan asetettuja tavoitteita annetussa aikataulussa. Biopolttoaineiden saatavuus sekä muiden potentiaalisten vaihtoehtojen, kuten mm. polttokennojen, kehitys ei ole vielä kyllin pitkällä, jotta niiden potentiaali olisi kaupallisesti hyödynnettävissä merenkulun tarpeisiin.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin julkisista kirjallisuuslähteistä ja aiemmin tehdyistä tutkimuksista. Kerätyn aineiston analyysissä on hyödynnetty sisällönanalyysia.
Tämän opinnäytetyön perusteella on mahdollista muodostaa kokonaiskäsitys meriliikenteen ilmapäästöjen vaikutuksista Itämeren nykytilaan sekä siihen läheisesti liittyvään ilmastonmuutokseen. Työ antaa myös soveltuvin osin käsityksen Itämeren meriliikennettä koskevasta ympäristösäätelystä ja sen kehityksestä sekä niistä keinoista, joiden avulla meriliikenteen aiheuttamien ilmapäästöjen odotetaan kääntyvän jyrkkään laskuun tulevina vuosina.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, että merenkulun päästöjä voidaan vähentää tehokkaasti useiden eri keinojen avulla. Suurin päästövähennyspotentiaali on saavutettavissa käyttämällä biopohjaisia polttoaineita. Ilmastonmuutoksen eteneminen sekä Itämeren heikko nykytila vaativat tulevaisuudessa mittavia panostuksia merenkulkusektorilta. Asetetut päästövähennystavoitteet ovat ympäristön kannalta välttämättömiä, mutta käytettävissä olevat keinot eivät ole riittäviä saavuttamaan asetettuja tavoitteita annetussa aikataulussa. Biopolttoaineiden saatavuus sekä muiden potentiaalisten vaihtoehtojen, kuten mm. polttokennojen, kehitys ei ole vielä kyllin pitkällä, jotta niiden potentiaali olisi kaupallisesti hyödynnettävissä merenkulun tarpeisiin.