Vetovoimainen työnantaja - Exitteams Oy
Antila, Aino; Malkamäki, Minna (2020)
Antila, Aino
Malkamäki, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118436
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää työnantajan vetovoimaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää niitä toimeksiantajayrityksen vetovoimaisuuden parantamisessa. Työn tarkoituksena on edistää yrityksen vetovoimaisuutta työnantajana. Opinnäytetyön ja sen tuotoksen avulla toimeksiantaja saa vastauksia siihen, miten se onnistuu houkuttelemaan oikeita osaajia.
Tietoperusta rakentuu kolmesta pääluvusta ja sen ensimmäisenä aiheena on työnantajabrändi. Vahvan työnantajabrändin rakentamisen avulla yritys voi paremmin houkutella oikeita osaajia.
Toinen pääluku käsittelee työntekijäkokemusta. Työntekijäkokemukseen, joka työntekijälle syntyy koko tämän työntekijämatkan ajalta, vaikuttavat monet eri asiat. Näiden huomioiminen ja niihin panostaminen ovat keinoja parantaa työntekijöiden kokemuksia ja edistää työnantajan vetovoimaisuutta.
Kolmas pääteema on työnantajalupaus, jonka avulla yritykset voivat viestiä sen, mikä saa heidät työnantajana eroamaan kilpailijoistaan. Työnantajalupauksessa yritys tiivistää sen, mitä se on valmis tarjoamaan henkilöstölleen heidän taidoista, kyvyistä ja kokemuksesta.
Tietoperustan pohjalta laadittu opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on neljän työpajan työpajasarja, joka on järjestetty toimeksiantajayrityksen avainhenkilöille. Työpajoissa on käsitelty työn pääteemoina olleita aiheita toimeksiantajan näkökulmasta. Työntekijäkokemusta käsittelevää työpajaa varten on toteutettu kysely yrityksen työntekijöille, jolla on selvitetty heidän työntekijäkokemuksiaan ja niihin vaikuttaneita tekijöitä.
Viimeisen työpajan tuotoksena on syntynyt materiaali, jonka pohjalta yritys voi laatia oman työnantajalupauksensa. Materiaali sisältää niitä seikkoja, jotka yrityksessä tällä hetkellä toteutuvat ja joita voidaan sellaisenaan sisällyttää työnantajalupaukseen. Lisäksi materiaalissa on yrityksen avainhenkilöiden priorisoimia kehityskohteita, joihin panostamalla yritys voi kehittyä entistä vetovoimaisemmaksi työnantajaksi.
Opinnäytetyö on toteutettu parityönä ja sen kirjoittaminen alkoi vuoden 2019 alussa. Työpajasarjan työpajoista kaksi järjestettiin joulukuussa 2019 ja kaksi toukokuussa 2020. Opinnäytetyö on valmistunut kesäkuussa 2020. Työpajasarjojen tavoitteena on ollut lisätä yrityksen avainhenkilöiden ymmärrystä työnantajan vetovoimaisuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä yrityksen työntekijöiden työntekijäkokemuksista. Työpajoissa on etsitty keinoja, joilla yrityksen toimintaa ja vetovoimaisuutta voidaan kehittää. Opinnäytetyön tuotos jaetaan yrityksen avainhenkilöille. Vastuu työnantajalupaukseen sisällytettävien seikkojen valitsemisesta ja niiden toteutumisesta yrityksessä siirtyy yksiköiden ja osastojen esimiehille.
Tietoperusta rakentuu kolmesta pääluvusta ja sen ensimmäisenä aiheena on työnantajabrändi. Vahvan työnantajabrändin rakentamisen avulla yritys voi paremmin houkutella oikeita osaajia.
Toinen pääluku käsittelee työntekijäkokemusta. Työntekijäkokemukseen, joka työntekijälle syntyy koko tämän työntekijämatkan ajalta, vaikuttavat monet eri asiat. Näiden huomioiminen ja niihin panostaminen ovat keinoja parantaa työntekijöiden kokemuksia ja edistää työnantajan vetovoimaisuutta.
Kolmas pääteema on työnantajalupaus, jonka avulla yritykset voivat viestiä sen, mikä saa heidät työnantajana eroamaan kilpailijoistaan. Työnantajalupauksessa yritys tiivistää sen, mitä se on valmis tarjoamaan henkilöstölleen heidän taidoista, kyvyistä ja kokemuksesta.
Tietoperustan pohjalta laadittu opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on neljän työpajan työpajasarja, joka on järjestetty toimeksiantajayrityksen avainhenkilöille. Työpajoissa on käsitelty työn pääteemoina olleita aiheita toimeksiantajan näkökulmasta. Työntekijäkokemusta käsittelevää työpajaa varten on toteutettu kysely yrityksen työntekijöille, jolla on selvitetty heidän työntekijäkokemuksiaan ja niihin vaikuttaneita tekijöitä.
Viimeisen työpajan tuotoksena on syntynyt materiaali, jonka pohjalta yritys voi laatia oman työnantajalupauksensa. Materiaali sisältää niitä seikkoja, jotka yrityksessä tällä hetkellä toteutuvat ja joita voidaan sellaisenaan sisällyttää työnantajalupaukseen. Lisäksi materiaalissa on yrityksen avainhenkilöiden priorisoimia kehityskohteita, joihin panostamalla yritys voi kehittyä entistä vetovoimaisemmaksi työnantajaksi.
Opinnäytetyö on toteutettu parityönä ja sen kirjoittaminen alkoi vuoden 2019 alussa. Työpajasarjan työpajoista kaksi järjestettiin joulukuussa 2019 ja kaksi toukokuussa 2020. Opinnäytetyö on valmistunut kesäkuussa 2020. Työpajasarjojen tavoitteena on ollut lisätä yrityksen avainhenkilöiden ymmärrystä työnantajan vetovoimaisuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä yrityksen työntekijöiden työntekijäkokemuksista. Työpajoissa on etsitty keinoja, joilla yrityksen toimintaa ja vetovoimaisuutta voidaan kehittää. Opinnäytetyön tuotos jaetaan yrityksen avainhenkilöille. Vastuu työnantajalupaukseen sisällytettävien seikkojen valitsemisesta ja niiden toteutumisesta yrityksessä siirtyy yksiköiden ja osastojen esimiehille.