Tapahtuman projektiryhmän motivaation ylläpito
Ahonen, Petra; Pöyhönen, Kiia (2020)
Ahonen, Petra
Pöyhönen, Kiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118353
Tiivistelmä
Tapahtumien parissa ja projekteissa työskenteleviä on tutkittu paljon aikaisemmin. Tutkimuksella varmistettiin aikaisempien tutkimusten tulosten toistuvuus. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää toimivimmat motivaatiokeinot pitkäaikaisen projektiryhmän motivointiin. Tutkimuksella tavoiteltiin yksinkertaista tietoa, jota tapahtumanjärjestäjät voisivat hyödyntää projektiryhmän rekrytoinnissa ja motivoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkolinkkinä jaettavaa strukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli tapahtumajärjestäjät ja siitä kiinnostuneet. Kyselyn tuloksia analysoitiin vertailemalla aikaisempien tutkimusten tuloksiin, vertailemalla kysymysten välisiä valintoja, ristiintaulukoinnilla ja prosenttimääriä sekä keskiarvoja tarkastelemalla. Tutkimuksen tulokset esitettiin helposti ymmärrettävillä taulukoilla ja kuvioilla.
Tutkimukseen vastasi 124 henkilöä, joista suurin osa oli työskennellyt jonkin tapahtuman projektiryhmässä. Merkittävimpänä asiana tuloksissa ilmeni, että palkkiota pidettiin tärkeimpänä keinona vain pitkäaikaisen motivoinnin ylläpitämisessä. Projektiryhmään liittymisen tärkeimpiä syitä olivat kokemusten saaminen ja tapahtuman luonne. Tapahtuman rekrytointivaiheessa on keskityttävä työnkuvien esittelyiden selkeyteen ja totuudenmukaisuuteen. Sitouttamiseen parhaita keinoja vastaajien mukaan olivat perehdytys, halutun työtehtävän ja kokemusten saaminen. Yleisesti motivaatiota pitävät yllä vastaajien mukaan hyvä projektipäällikkö, hyvä ryhmähenki ja onnistumiset. Motivaation ylläpitämiseen on hyvä käyttää aikaa ja vaivaa, mutta jo helposti järjestettävät yhteiset ajanvietot ja kaikkien huomioiminen ovat hyviä askelia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkolinkkinä jaettavaa strukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli tapahtumajärjestäjät ja siitä kiinnostuneet. Kyselyn tuloksia analysoitiin vertailemalla aikaisempien tutkimusten tuloksiin, vertailemalla kysymysten välisiä valintoja, ristiintaulukoinnilla ja prosenttimääriä sekä keskiarvoja tarkastelemalla. Tutkimuksen tulokset esitettiin helposti ymmärrettävillä taulukoilla ja kuvioilla.
Tutkimukseen vastasi 124 henkilöä, joista suurin osa oli työskennellyt jonkin tapahtuman projektiryhmässä. Merkittävimpänä asiana tuloksissa ilmeni, että palkkiota pidettiin tärkeimpänä keinona vain pitkäaikaisen motivoinnin ylläpitämisessä. Projektiryhmään liittymisen tärkeimpiä syitä olivat kokemusten saaminen ja tapahtuman luonne. Tapahtuman rekrytointivaiheessa on keskityttävä työnkuvien esittelyiden selkeyteen ja totuudenmukaisuuteen. Sitouttamiseen parhaita keinoja vastaajien mukaan olivat perehdytys, halutun työtehtävän ja kokemusten saaminen. Yleisesti motivaatiota pitävät yllä vastaajien mukaan hyvä projektipäällikkö, hyvä ryhmähenki ja onnistumiset. Motivaation ylläpitämiseen on hyvä käyttää aikaa ja vaivaa, mutta jo helposti järjestettävät yhteiset ajanvietot ja kaikkien huomioiminen ovat hyviä askelia.