Sosiaalisen median vaikutus ja merkitys ravintolan markkinointikanavana
Viskari, Anniina (2020)
Viskari, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115760
Tiivistelmä
Ravintola Revolution on monipuolinen anniskeluravintola, jolla on laaja asiakaskunta. Revolution hyödyntää aktiivisesti sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Digitalisaation tuomia etuja oli hyödynnetty tehokkaasti jo ennen opinnäytetyön toteuttamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella sosiaalisen median hyödyntämistä ravintola Revolutionin markkinoinnissa ja tutkia sen vaikutuksia sekä ravintolatyöhön, että siihen työryhmään, joka työskenteli Revolutionin sosiaalisen median tiimissä. Tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia ja jatkotutkimusaiheita, joita opinnäytetyön toimeksiantaja voisi hyödyntää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta ravintola-alan sekä sosiaalisen median ominaisuuksia tuntevaa henkilöä. Haastattelun teemoina olivat sosiaalinen media ja markkinointi ravintola Revolutionissa. Aineisto litterointiin ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää mukaillen. Tutkimuksen teoriaperusta muodostui sosiaalisen median ja markkinoinnin alan kirjallisuudesta ja niiden hyödyntämisestä ravintola-alalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalinen media ja teknologian tuomat mahdollisuudet koettiin tärkeäksi työkaluksi ravintolan mainonnassa. Ravintolan mainontaan liittyvä työ koettiin kuitenkin osittain puutteelliseksi. Suunnitelmallisuuden tärkeyttä korostettiin kuormittavuuden vähentämiseksi. Vaikka sosiaalinen media ravintolan mainonnassa koettiin helppokäyttöiseksi, työn laatuun ja tehokkuuteen voi vaikuttaa työntekijöiden kouluttamisella.
Tutkimus antoi toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa sosiaalisen median strategian suunnittelua varten. Tutkimus toi uutta tietoa sosiaalisen median vaikutuksista ravintolan henki-lökunnan työtehtäviin ja niiden kuormittavuuteen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta ravintola-alan sekä sosiaalisen median ominaisuuksia tuntevaa henkilöä. Haastattelun teemoina olivat sosiaalinen media ja markkinointi ravintola Revolutionissa. Aineisto litterointiin ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää mukaillen. Tutkimuksen teoriaperusta muodostui sosiaalisen median ja markkinoinnin alan kirjallisuudesta ja niiden hyödyntämisestä ravintola-alalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalinen media ja teknologian tuomat mahdollisuudet koettiin tärkeäksi työkaluksi ravintolan mainonnassa. Ravintolan mainontaan liittyvä työ koettiin kuitenkin osittain puutteelliseksi. Suunnitelmallisuuden tärkeyttä korostettiin kuormittavuuden vähentämiseksi. Vaikka sosiaalinen media ravintolan mainonnassa koettiin helppokäyttöiseksi, työn laatuun ja tehokkuuteen voi vaikuttaa työntekijöiden kouluttamisella.
Tutkimus antoi toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa sosiaalisen median strategian suunnittelua varten. Tutkimus toi uutta tietoa sosiaalisen median vaikutuksista ravintolan henki-lökunnan työtehtäviin ja niiden kuormittavuuteen.