5S-menetelmän käyttöönotto analyysilaboratoriossa
Lahti, Karoliina (2020)
Lahti, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118400
Tiivistelmä
Lean on Toyotan luoma jatkuvan oppimisen ja kehittämisen johtamisfilosofia, joka on laajasti käytössä eri alojen organisaatioissa. Lean-ajattelu perustuu tuotannosta löytyvien arvoa lisäämättömien työvaiheiden eli hukkien poistamiseen, joiden löytämiseksi on kehitetty erilaisia työkaluja kuten 5S. 5S-menetelmä on viisivaiheinen työympäristön organisointityökalu, jonka avulla organisaatiolle kehitetään siisteyttä ja järjestystä koskevat toimintamallit.
Opinnäytetyön tavoitteena oli käyttöönottaa 5S-menetelmä Seinäjoen ammattikorkeakoulun analyysilaboratoriossa, joka muutti uusiin tiloihin kesällä 2019. Tilasta haluttiin luoda toimiva mallikohde, jota voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää esimerkkinä myös muissa laboratorion tiloissa. Analyysilaboratorio toimii sekä kemian että mikrobiologian opetustilana SeAMK Ruoka -yksikön opiskelijoille. Menetelmän käyttöönoton tarve määriteltiin laboratoriohenkilökunnan toimesta.
Kehittämistyötä varten hankittiin tietoa seuraamalla opiskelijoiden työskentelyä analyysilaboratoriossa, keskustelemalla henkilökunnan kanssa sekä käymällä benchmarking-vierailulla opetuslaboratoriossa, jossa lean on jo otettu onnistuneesti käyttöön. Menetelmän erotteluvaiheessa selvitettiin tavaroiden käyttötarve, jonka perusteella ne sijoitettiin joko analyysilaboratorioon tai varastoon. Tämän jälkeen kaikille tavaroille järjesteltiin laboratoriosta omat merkityt paikat. Näiden ohessa suoritettiin puhdistusvaihe, jonka tarkoituksena oli luoda siisti ja viihtyisä työympäristö. Edellä mainitut toimet vakioitiin ja menetelmän ylläpitämiseksi luotiin kuukausittain suoritettava auditointitarkastus.
5S-menetelmän käyttöönoton jälkeen analyysilaboratorion visuaalinen ilme parani, välineet löysivät omat merkinnöillä vakioidut paikkansa ja laboratorioon lisätyt kuvat työpisteistä toimivat puhtaustason vakioimisen havainnollistavina malleina. Ongelmalliseksi koettu välinehuollon alue koki työskentelyä helpottavia toiminnallisia muutoksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli käyttöönottaa 5S-menetelmä Seinäjoen ammattikorkeakoulun analyysilaboratoriossa, joka muutti uusiin tiloihin kesällä 2019. Tilasta haluttiin luoda toimiva mallikohde, jota voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää esimerkkinä myös muissa laboratorion tiloissa. Analyysilaboratorio toimii sekä kemian että mikrobiologian opetustilana SeAMK Ruoka -yksikön opiskelijoille. Menetelmän käyttöönoton tarve määriteltiin laboratoriohenkilökunnan toimesta.
Kehittämistyötä varten hankittiin tietoa seuraamalla opiskelijoiden työskentelyä analyysilaboratoriossa, keskustelemalla henkilökunnan kanssa sekä käymällä benchmarking-vierailulla opetuslaboratoriossa, jossa lean on jo otettu onnistuneesti käyttöön. Menetelmän erotteluvaiheessa selvitettiin tavaroiden käyttötarve, jonka perusteella ne sijoitettiin joko analyysilaboratorioon tai varastoon. Tämän jälkeen kaikille tavaroille järjesteltiin laboratoriosta omat merkityt paikat. Näiden ohessa suoritettiin puhdistusvaihe, jonka tarkoituksena oli luoda siisti ja viihtyisä työympäristö. Edellä mainitut toimet vakioitiin ja menetelmän ylläpitämiseksi luotiin kuukausittain suoritettava auditointitarkastus.
5S-menetelmän käyttöönoton jälkeen analyysilaboratorion visuaalinen ilme parani, välineet löysivät omat merkinnöillä vakioidut paikkansa ja laboratorioon lisätyt kuvat työpisteistä toimivat puhtaustason vakioimisen havainnollistavina malleina. Ongelmalliseksi koettu välinehuollon alue koki työskentelyä helpottavia toiminnallisia muutoksia.