Coaching-työkalun käyttö vähittäiskaupan työntekijöille
Hämäläinen, Esa (2020)
Hämäläinen, Esa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617491
Tiivistelmä
Coaching on yksi valmentavan johtamisen käytetyimmistä työkaluista, ja yleensä sitä käytetään johtoasemassa toimivien henkilöiden ohjaamiseen. Opinnäytetyössä testattiin coachingia vähittäiskaupan suorittavassa työssä työskenteleville henkilöille. Tavoitteena oli tutkia, millaisena nämä henkilöt kokivat tämänkaltaisen ohjaavan toiminnan sekä kehittää kontekstiin sopiva coaching-työkalu.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin keskisuomalaisessa S-ryhmään kuuluvan kauppaketjun yksikössä. Yksiköstä valittiin tutkimukseen mukaan neljä vastuumyyjää. Osallistujien kanssa pidettiin 2 - 4 kahdenkeskistä coaching-istuntoa. Valmentajana näissä istunnoissa toimi tutkija itse. Tutkija kirjasi havaintonsa istunnoista. Istuntojen jälkeen osallistujien kokemukset kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Ryhmähaastattelusta ja istunnoista saatu aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista tärkeimmäksi nousi se, että osallistujat kokivat tulleensa kuulluiksi, mikä antoi heille lisäenergiaa työhön ja piristi heidän oloaan. Coachingin onnistumisen kannalta tärkeimpinä valmentajan ominaisuuksina pidettiin alan asiantuntemusta sekä helppoa lähestyttävyyttä. Valmentajan kokemattomuudella ei ollut merkitystä osallistujien kokemukseen. Tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätösten avulla syntyi tähän kontekstiin soveltuva coaching-työkalu.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä coachingin käytöstä henkilöstön sitouttamisessa ja motivoinnissa. Työhyvinvoinnin parantaminen on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Tutkimuksessa luodun työkalun avulla coaching voidaan jalkauttaa myös suorittavaa työtä tekevien keskuuteen.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin keskisuomalaisessa S-ryhmään kuuluvan kauppaketjun yksikössä. Yksiköstä valittiin tutkimukseen mukaan neljä vastuumyyjää. Osallistujien kanssa pidettiin 2 - 4 kahdenkeskistä coaching-istuntoa. Valmentajana näissä istunnoissa toimi tutkija itse. Tutkija kirjasi havaintonsa istunnoista. Istuntojen jälkeen osallistujien kokemukset kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Ryhmähaastattelusta ja istunnoista saatu aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista tärkeimmäksi nousi se, että osallistujat kokivat tulleensa kuulluiksi, mikä antoi heille lisäenergiaa työhön ja piristi heidän oloaan. Coachingin onnistumisen kannalta tärkeimpinä valmentajan ominaisuuksina pidettiin alan asiantuntemusta sekä helppoa lähestyttävyyttä. Valmentajan kokemattomuudella ei ollut merkitystä osallistujien kokemukseen. Tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätösten avulla syntyi tähän kontekstiin soveltuva coaching-työkalu.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä coachingin käytöstä henkilöstön sitouttamisessa ja motivoinnissa. Työhyvinvoinnin parantaminen on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Tutkimuksessa luodun työkalun avulla coaching voidaan jalkauttaa myös suorittavaa työtä tekevien keskuuteen.