Torassiepin kesämatkailun kehittäminen
Johansson, Nea (2020)
Johansson, Nea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617505
Tiivistelmä
Lapin matkailu on tunnettu lumesta ja talvesta sekä vahvasta sesonkisuudesta. Toimeksiannoksi muodostui selvittää, onko mahdollista jakaa kohdeyrityksen vahvaa sesonkia myös kesäajalle. Tutkimuksessa haluttiin selvittää asiakkaiden matkailumotiiveja ja syitä siihen, miksi kohteeksi valikoitui juuri kohdeyritys. Tutkimuksen tuloksena on määrä selvittää, pystyisikö talvimatkailun elementtejä käyttämään asiakkaiden houkutteluun myös kesällä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käymällä läpi asiakaspalautteita ja arvioita useilta eri internetalustoilta. Niille tehtiin sisällönanalyysia sisällön määrällisen analyysin kautta. Niistä pyrittiin löytämään samankaltaisuuksia ja etsimään toistuvia teemoja, joiden uskottiin aiemman teoria- ja tietopohjan perusteella olevan matkailijoiden tärkeimpiä ja keskeisimpiä teemoja, jotka tekivät lomamatkasta juuri Muonioon niin ainutlaatuisen. Arvioiden perusteella pystyttiin määrittämään tärkeimmät asiat ja palvelut, joiden vuoksi matkustajat suuntaavat Suomen Lappiin ja päätyvät valitsemaan kaikista matkailupalveluja tuottavista yrityksistä juuri Muoniossa sijaitsevan Torassiepin.
Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen Muoniossa vieraillut oli vaikuttunut luonnosta ja sen moninaisuudesta sekä uskomattoman hiljaisesta ja vakuuttavasta destinaatiosta. Suurin osa saapui Lappiin juuri destinaation vuoksi, mutta loman jälkeen he muistivat siellä koetut elämykset sekä destinaation ainutlaatuisuuden ja vaikuttavuuden. Osa asiakkaista kokee saaneensa täytettyä niitä elementtejä, joista elämykset koostuvat.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että mitään estettä kesämatkailun menestykselle ei ole, mutta Lapin talvi on konseptina niin syvälle ihmisten mieliin juurtunut, ettei kesämatkailulle ole toistaiseksi ollut tilaa heidän ajatuksissaan.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käymällä läpi asiakaspalautteita ja arvioita useilta eri internetalustoilta. Niille tehtiin sisällönanalyysia sisällön määrällisen analyysin kautta. Niistä pyrittiin löytämään samankaltaisuuksia ja etsimään toistuvia teemoja, joiden uskottiin aiemman teoria- ja tietopohjan perusteella olevan matkailijoiden tärkeimpiä ja keskeisimpiä teemoja, jotka tekivät lomamatkasta juuri Muonioon niin ainutlaatuisen. Arvioiden perusteella pystyttiin määrittämään tärkeimmät asiat ja palvelut, joiden vuoksi matkustajat suuntaavat Suomen Lappiin ja päätyvät valitsemaan kaikista matkailupalveluja tuottavista yrityksistä juuri Muoniossa sijaitsevan Torassiepin.
Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen Muoniossa vieraillut oli vaikuttunut luonnosta ja sen moninaisuudesta sekä uskomattoman hiljaisesta ja vakuuttavasta destinaatiosta. Suurin osa saapui Lappiin juuri destinaation vuoksi, mutta loman jälkeen he muistivat siellä koetut elämykset sekä destinaation ainutlaatuisuuden ja vaikuttavuuden. Osa asiakkaista kokee saaneensa täytettyä niitä elementtejä, joista elämykset koostuvat.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että mitään estettä kesämatkailun menestykselle ei ole, mutta Lapin talvi on konseptina niin syvälle ihmisten mieliin juurtunut, ettei kesämatkailulle ole toistaiseksi ollut tilaa heidän ajatuksissaan.