Tietoturva- ja varmennealan toimiala-analyysi Wesentra Oy:lle
Janhonen, Marjo (2020)
Janhonen, Marjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin Wesentran asiakkaiden ajatuksia tietoturva-alan ja varmennemarkkinoiden tilanteesta vuonna 2019. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimialan markkinatilannetta toimeksiantajan toimiala-analyysia varten. Haastat-teluissa selvitettiin myös yrityksen palvelumallin kehittämistä. Toimiala-analyysin toteut-taminen tuli ajankohtaiseksi, kun yritys tarvitsee parempaa markkinatietämystä tämän-hetkisestä tilanteesta tietoturva -ja varmennemarkkinoista.
Teoreettinen viitekehys muotoutui strategisesta johtamisesta, makroympäristön analyy-seista, toimiala-analyysista ja kilpailutilanteesta. Lisäksi käsiteltiin laadullisen tutkimuksen fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastat-telumenetelmällä. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella tutkimusmenetel-mällä. Lisäksi toimiala-analyysiin otettiin mukaan yrityksen SWOT-analyysi ja Porterin vii-den kilpailuvoiman analyysi.
Tutkimuksessa selvisi median, varmenteiden, tietoturvan ja yrityksen palvelumallin mer-kitys asiakaskunnassa. Analyysien yhteisenä tekijänä nousi esille asiakaskokemus, joka luo merkittävää kilpailuetua yritykselle. Asiantunteva palvelu ja asiantuntijuus voitiin nos-taa esille merkittävänä kilpailuetuna. Tutkimuksesta ja analyyseista voitiin johtaa kolme strategista tavoitetta yrityksen tulevaisuutta ajatellen. Toimiala-analyysi antaa yrityksen johdolle strategisen työkalun ja tietoa tämänhetkisestä markkinatilanteesta. Tutkimus mahdollistaa liiketoiminnan kehittämisen.
Teoreettinen viitekehys muotoutui strategisesta johtamisesta, makroympäristön analyy-seista, toimiala-analyysista ja kilpailutilanteesta. Lisäksi käsiteltiin laadullisen tutkimuksen fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastat-telumenetelmällä. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella tutkimusmenetel-mällä. Lisäksi toimiala-analyysiin otettiin mukaan yrityksen SWOT-analyysi ja Porterin vii-den kilpailuvoiman analyysi.
Tutkimuksessa selvisi median, varmenteiden, tietoturvan ja yrityksen palvelumallin mer-kitys asiakaskunnassa. Analyysien yhteisenä tekijänä nousi esille asiakaskokemus, joka luo merkittävää kilpailuetua yritykselle. Asiantunteva palvelu ja asiantuntijuus voitiin nos-taa esille merkittävänä kilpailuetuna. Tutkimuksesta ja analyyseista voitiin johtaa kolme strategista tavoitetta yrityksen tulevaisuutta ajatellen. Toimiala-analyysi antaa yrityksen johdolle strategisen työkalun ja tietoa tämänhetkisestä markkinatilanteesta. Tutkimus mahdollistaa liiketoiminnan kehittämisen.