Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Y ja Z-sukupolvien käsitykset palautteesta

Kauppinen, Heidi (2020)

 
Avaa tiedosto
Y- ja Z-sukupolvien käsitykset palautteesta.pdf (657.8Kt)
Lataukset: 


Kauppinen, Heidi
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917881
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Y- ja Z-sukupolvien käsityksiä palautteesta. Tutkimuskysymykset liittyivät palautteen kokemuksiin sekä palautteen kehittämisen käytänteisiin ja miten palauteprosessi ymmärretään matkailu- ja ravitsemisalalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kokemustietoa ja ohjeita Y- ja Z-sukupolvien hyviin palauteprosesseihin. Teoreettinen viitekehys muodostui työelämän eri sukupolvista, palautteen merkityksestä työelämässä sekä niiden yhteydestä toisiinsa palvelevan johtajuuden kautta.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tutkimusta. Empiirinen tutkimus toteutettiin strukturoimattomina haastatteluina huhtikuussa 2020. Tutkimuksen kohteena olivat Keski – Suomen matkailu- ja ravitsemisalan yritykset ja niiden Y- ja Z-sukupolvien edustajat.
Tutkimustulokset osoittivat, että Y- ja Z-sukupolvi arvostaa säännöllistä palautetta. Säännöllinen palaute ymmärrettiin työyhteisötaitoihin kuuluvaksi mikä välittyy vuorovaikutuksessa ja nykyhetkessä. Viestintä ja johtaminen voivat joko vahvistaa tai heikentää palautteen merkitystä Y- ja Z-sukupolville. Tuloksena voidaan todeta, että palauteprosessin onnistumisen edellytys on oikein rakennettu palautekulttuuri. Organisaatioon sitoutumisella on palautekulttuuriin kehittävä vaikutus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että edellytykset rakentavaan palautekulttuuriin ovat olemassa. Huomio kannattaa kiinnittää nuorten sukupolvien palvelevaan johtamiseen ja miten dialogia molempiin suuntiin voidaan yhteisöllisen oppimisen keinoin edistää sekä lisätä jatkuvan palautteen määrää. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota hyvään työilmapiiriin, koska se lisää työmotivaatiota.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste