Förpackningsdesign inom livsmedelsprodukter
Rehnberg, Joel (2020)
Rehnberg, Joel
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218499
Tiivistelmä
En hård konkurrens på livsmedelsbranschen har lätt till att tillverkare måste marknads-föra sina produkter omsorgsfullt. Inom denna marknadsföring har förpackningens de-sign en betydelsefull roll. Produktens förpackning är det sista objektet som kan kom-municera med konsumenten inom köpprocessen. I denna forskning försöker jag ta reda på vilka egenskaper inom förpackningsdesign som är viktigast för konsumenten. För att avgränsa forskningen har jag valt att forska inom proteinpuddingar. Examensarbetet är delvis uppbyggd på tidigare teorier gällande köpbeteende och förpackningsdesign. Teori kapitlet är konstruerat för att läsaren skall förstå helheten med förpackningsde-sign. I metodkapitlet identifieras metoden som använts samt varför den är passande för denna forskning.
För att besvara forskningsfrågan har jag använt mig av kvalitativa semistruktureade intervjuer. I forskningen intervjuades 18 konsumenter i 25 års åldern, varav 10 män och 8 kvinnor. Enligt forskningens resultat har förpackningsdesign ett betydelsefullt inflytande i köpprocessen. Konsumenter föredrar neutrala färger som associerar med produktens innehåll. Informationsmässigt är mängden protein och socker det viktigaste för unga konsumenter. I forskningen kom det även fram att unga konsumenter föredrar en praktisk förpackning som gärna får vara tillverkad av miljövänliga material.
För att besvara forskningsfrågan har jag använt mig av kvalitativa semistruktureade intervjuer. I forskningen intervjuades 18 konsumenter i 25 års åldern, varav 10 män och 8 kvinnor. Enligt forskningens resultat har förpackningsdesign ett betydelsefullt inflytande i köpprocessen. Konsumenter föredrar neutrala färger som associerar med produktens innehåll. Informationsmässigt är mängden protein och socker det viktigaste för unga konsumenter. I forskningen kom det även fram att unga konsumenter föredrar en praktisk förpackning som gärna får vara tillverkad av miljövänliga material.