Kuluttajan ostokäyttäytyminen ja asiakastyytyväisyys Case: Puuvilla Carlings
Katajamäki, Alma (2020)
Katajamäki, Alma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kuluttajan ostokäyttäytyminen ja asiakastyytyväisyys. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyönä Porin Puuvillan Carlings:ille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Carlings:in asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä millainen on Carlings:in tyypillinen asiakas. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat saamaansa palveluun ja itse tuotteisiin.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena asiakaskyselynä Puuvilla Carlings:in myymälässä 1.3-1.4.2020. Kyselylomake laadittiin Google Formsin avulla, jolloin kysely toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena, johon asiakkaan oli mahdollista vastata minkä tahansa mobiililaitteen avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 114 kappaletta, jonka jälkeen vastauksia analysoitiin yksi kysymys kerrallaan. Saatujen vastausten perusteella yritykselle pystyttiin ideoimaan erilaisia kehittämisehdotuksia.
Vastausten perusteella pystyttiin todeta, että Puuvilla Carlingsin tyypillinen asiakas on 20-25 -vuotias nuori, joka on kotoisin Porista. Carlingsin muodikkaat vaatteet sekä hyvä hinta-laatu suhde vetävät ihmisiä puoleensa. Suurin osa käy liikkeessä muutaman kerran kuussa ja tulevat asioimaan usein kaverin tai perheenjäsenen kanssa. Vastausten pohjalta voidaan myös todeta, että Puuvilla Carlingsin asiakkaat ovat tyytyväisiä myymälän ulkonäköön, tuotteisiin ja etenkin saamaansa asiakaspalveluun. Puuvilla Carlingsin myymälä sai nimittäin paljon positiivista palautetta siitä, miten myyjät huomioivat, ovat oma-aloitteisia ja ammattitaitoisia. Tuotteiden suhteen kokovalikoimassa huomattiin kuitenkin parantamisen varaa, johon tiedän tulevan tulevaisuudessa muutos.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena asiakaskyselynä Puuvilla Carlings:in myymälässä 1.3-1.4.2020. Kyselylomake laadittiin Google Formsin avulla, jolloin kysely toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena, johon asiakkaan oli mahdollista vastata minkä tahansa mobiililaitteen avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 114 kappaletta, jonka jälkeen vastauksia analysoitiin yksi kysymys kerrallaan. Saatujen vastausten perusteella yritykselle pystyttiin ideoimaan erilaisia kehittämisehdotuksia.
Vastausten perusteella pystyttiin todeta, että Puuvilla Carlingsin tyypillinen asiakas on 20-25 -vuotias nuori, joka on kotoisin Porista. Carlingsin muodikkaat vaatteet sekä hyvä hinta-laatu suhde vetävät ihmisiä puoleensa. Suurin osa käy liikkeessä muutaman kerran kuussa ja tulevat asioimaan usein kaverin tai perheenjäsenen kanssa. Vastausten pohjalta voidaan myös todeta, että Puuvilla Carlingsin asiakkaat ovat tyytyväisiä myymälän ulkonäköön, tuotteisiin ja etenkin saamaansa asiakaspalveluun. Puuvilla Carlingsin myymälä sai nimittäin paljon positiivista palautetta siitä, miten myyjät huomioivat, ovat oma-aloitteisia ja ammattitaitoisia. Tuotteiden suhteen kokovalikoimassa huomattiin kuitenkin parantamisen varaa, johon tiedän tulevan tulevaisuudessa muutos.