Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten osallistavan ruokakasvatuksen tutkiminen ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa

Kupari, Maiju (2020)

 
Avaa tiedosto
Kupari Maiju opinnäytetyö.pdf (878.9Kt)
Lataukset: 


Kupari, Maiju
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka monessa päiväkodissa toteutetaan lasten osallistavaa ruokakasvatusta. Lisäksi tutkittiin, kuinka osallistavaa ruokakasvatusta toteutetaan, jos sitä toteutetaan sekä hyödynnetäänkö ruokakasvatukseen laadittua materiaalia. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös saada uusia kehitysideoita varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista ja määrällistä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä ja havainnoimalla. Kysely lähetettiin varhaiskasvatuksen parissa työskenteleville lastentarhaopettajille, lastenhoitajille ja keittiötyöntekijöille ympäri Suomen. Kyselyyn vastasi 40 henkilöä, ja vastausprosentti oli 50. Havainnointitutkimus toteutettiin havainnoimalla erästä esikouluryhmää, johon kuului 15 esikoululaista. Esikouluryhmälle pidettiin osallistavan ruokakasvatuksen opetustuokio, jonka jälkeen havainnointiin ryhmän ruokakäyttäytymistä. Havainnointitutkimuksia tehtiin kaksi kertaa, toinen heti opetustuokion jälkeen ja toinen muutaman viikon kuluttua.
Tutkimustuloksista selvisi että, lasten osallistavaa ruokakasvatusta pidetään varhaiskasvatuksen piirissä erittäin tärkeänä, mutta harvemmin sitä toteutetaan suunnitellusti ja säännöllisesti. Tämän hetkinen ruokakasvatus painottuu pääasiassa kauniiden ruokailutapojen opetteluun. Ruokakasvatuksen toteutuksen haasteena nähtiin isot ryhmäkoot, tilojen ahtaus ja henkilökunnan puute. Lasten ruokakasvatukseen on laadittu jonkin verran opetusmateriaalia, mutta harvemmin sitä hyödynnetään. Lapsille suunnattua Sapere-menetelmää käytettiin vain osittain muutamissa päiväkodeissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste