"Sellaseen törmää niinku ihan vitusti liikaa": Naisten kokemuksia sukupuolen perusteella tapahtuvasta syrjinnästä musiikkialalla.
Katila, Veera (2020)
Katila, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018255
Tiivistelmä
Sukupuoli vaikuttaa elämäämme sen kaikilla osa-alueilla. Me toimimme tietyin tavoin, koska edustamme jotakin sukupuolta, mutta meitä myös kohdellaan ja kohdataan toisin kuin muita sen perusteella, mitä sukupuolta edustamme tai meidän oletetaan edustavan.
Tyttöjen ja naisten kokema sukupuolen perusteella tapahtuva syrjintä on arkipäivää myös musiikin alalla. Naisten kokemuksia tästä on kuitenkin kuultu verraten vähän, minkä takia musiikkitieteen ja sukupuolentutkimuksen kentällä on tilaa syväluotaaville haastatteluille. Tutkimuksen ensisijainen tavoite on antaa tilaa ja ääni ihmisille, joilla on kerrottavaa siitä, kuinka he ovat kokeneet tulleensa kohdelluiksi epätasa-arvoisesti.
Tutkimus toteutettiin kolmena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavat pohtivat kohtaamaansa sukupuolittunutta syrjintää kronologisesti etenevien kysymysten kautta, kuitenkin keskittyen heidän itsensä kannalta relevantteihin tapahtumiin ja tarvittaessa ohittaen joitakin osa-alueita. Haastattelurungon lisäksi haastateltavat saivat ennen tapaamista tutustua lyhyeen dokumenttiin, jossa listattiin esimerkkejä syrjinnän ilmenemismuodoista. Aineiston analysointiin käytettiin tulkitsevaa fenomenologista viitekehystä, minkä jälkeen haastateltavat saivat vielä mahdollisuuden korjata tutkijan tulkintoja heidän kokemuksistaan.
Tutkimuksen perusteella naisten kokemukset kohdatusta syrjinnästä ovat moninaiset. Kokemuksia oli palautteen vaikutuksista, työtilaisuuksien ohimenemiseen ja täydelliseen ohittamiseen. Yhteisiksi suuremmiksi teemoiksi nousivat kuitenkin oletukset, esikuvat, negatiivinen tyttömäisyys ja positiivinen maskuliinisuus, näkymättömyys, seksualisointi ja syrjintään puuttumisen vaikeus. Our sex and gender affect our lives basically everywhere. We act in a certain way because we are of a certain gender, but we are also treated and met differently than others based on what gender we represent or what we are assumed to represent.
The discrimination that girls and women experience is also a part of the everyday life of musicians who identify themselves as women. Nevertheless, women’s experiences have been heard to a relatively small extent, which is why there is room for profound interviews in the field of music and gender studies. The primary goal of the present study was to give space and voice to those who had stories of how they had been treated unfairly.
The study was executed by collecting the data with three semi-structured interviews. The interviewees reflected on the discrimination they had met based on chronologically progressive questions while focusing on the experiences they found relevant and, if needed, skipping some of the questions. Before the meeting, the interviewees were supplied with a short document that listed examples of how discrimination may manifest itself. The analysis of the data was conducted with an interpretative phenomenological analysis, after which the interviewees had an opportunity to correct the interpretations of their experiences.
According to the results, the women’s experiences with gender-based discrimination were diverse. They varied from the effects of feedback to missing job opportunities and complete dismissal. However, there were also shared themes, such as assumptions, role models, negative girliness and positive masculinity, invisibility, sexualizing and the difficulty of intervening when facing discrimination.
Tyttöjen ja naisten kokema sukupuolen perusteella tapahtuva syrjintä on arkipäivää myös musiikin alalla. Naisten kokemuksia tästä on kuitenkin kuultu verraten vähän, minkä takia musiikkitieteen ja sukupuolentutkimuksen kentällä on tilaa syväluotaaville haastatteluille. Tutkimuksen ensisijainen tavoite on antaa tilaa ja ääni ihmisille, joilla on kerrottavaa siitä, kuinka he ovat kokeneet tulleensa kohdelluiksi epätasa-arvoisesti.
Tutkimus toteutettiin kolmena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavat pohtivat kohtaamaansa sukupuolittunutta syrjintää kronologisesti etenevien kysymysten kautta, kuitenkin keskittyen heidän itsensä kannalta relevantteihin tapahtumiin ja tarvittaessa ohittaen joitakin osa-alueita. Haastattelurungon lisäksi haastateltavat saivat ennen tapaamista tutustua lyhyeen dokumenttiin, jossa listattiin esimerkkejä syrjinnän ilmenemismuodoista. Aineiston analysointiin käytettiin tulkitsevaa fenomenologista viitekehystä, minkä jälkeen haastateltavat saivat vielä mahdollisuuden korjata tutkijan tulkintoja heidän kokemuksistaan.
Tutkimuksen perusteella naisten kokemukset kohdatusta syrjinnästä ovat moninaiset. Kokemuksia oli palautteen vaikutuksista, työtilaisuuksien ohimenemiseen ja täydelliseen ohittamiseen. Yhteisiksi suuremmiksi teemoiksi nousivat kuitenkin oletukset, esikuvat, negatiivinen tyttömäisyys ja positiivinen maskuliinisuus, näkymättömyys, seksualisointi ja syrjintään puuttumisen vaikeus.
The discrimination that girls and women experience is also a part of the everyday life of musicians who identify themselves as women. Nevertheless, women’s experiences have been heard to a relatively small extent, which is why there is room for profound interviews in the field of music and gender studies. The primary goal of the present study was to give space and voice to those who had stories of how they had been treated unfairly.
The study was executed by collecting the data with three semi-structured interviews. The interviewees reflected on the discrimination they had met based on chronologically progressive questions while focusing on the experiences they found relevant and, if needed, skipping some of the questions. Before the meeting, the interviewees were supplied with a short document that listed examples of how discrimination may manifest itself. The analysis of the data was conducted with an interpretative phenomenological analysis, after which the interviewees had an opportunity to correct the interpretations of their experiences.
According to the results, the women’s experiences with gender-based discrimination were diverse. They varied from the effects of feedback to missing job opportunities and complete dismissal. However, there were also shared themes, such as assumptions, role models, negative girliness and positive masculinity, invisibility, sexualizing and the difficulty of intervening when facing discrimination.