Rytmi Haltuun!
Erma, Jari (2020)
Erma, Jari
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118444
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli käsitellä harjoitusmetodeja, joita voi soveltaa erityisesti risteäviin rytmeihin, luoda harjoittelumateriaalia sekä tutkia eri op- pimistyylien vaikutusta oppimisprosessissa.
Kehittämishankkeen tutkimuskysely toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla kuu- delle ammattitason muusikolle. Kyselyssä tutkittiin muusikoiden polyrytmiikan harjoittelu- historiaa sekä sitä, mikä kehittämishankkeen metodeista toimii parhaiten.
Tutkimuskyselyn perusteella voidaan todeta, että nopeaan omaksumiseen yhdistelmäryt- mit ja niiden sanarytmit ovat tehokkain keino omaksua uusi polyrytmi. On kuitenkin pidet- tävä mielessä se, että polyrytmiikan kokonaisvaltainen harjoittelu ei tulisi nojautua vain yh- teen metodiin vaan pikemminkin muodostua useasta eri lähestymistavasta.
Pääasiallisena tuotoksena syntyi harjoittelukokonaisuus yleisimmin käytetyistä risteävistä rytmeistä sekä neljä eri lähestymistapaa, joilla voi kehittää polyrytmistä osaamista.
Kehittämishankkeen tutkimuskysely toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla kuu- delle ammattitason muusikolle. Kyselyssä tutkittiin muusikoiden polyrytmiikan harjoittelu- historiaa sekä sitä, mikä kehittämishankkeen metodeista toimii parhaiten.
Tutkimuskyselyn perusteella voidaan todeta, että nopeaan omaksumiseen yhdistelmäryt- mit ja niiden sanarytmit ovat tehokkain keino omaksua uusi polyrytmi. On kuitenkin pidet- tävä mielessä se, että polyrytmiikan kokonaisvaltainen harjoittelu ei tulisi nojautua vain yh- teen metodiin vaan pikemminkin muodostua useasta eri lähestymistavasta.
Pääasiallisena tuotoksena syntyi harjoittelukokonaisuus yleisimmin käytetyistä risteävistä rytmeistä sekä neljä eri lähestymistapaa, joilla voi kehittää polyrytmistä osaamista.
