Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajatutkimus: Elintarvikkeiden kulutustottumukset 25 - 45-vuotiailla naisilla

Partanen, Petra (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Partanen_Petra.pdf (1.720Mt)
Lataukset: 


Partanen, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418673
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin 25 - 45-vuotiaiden naisten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä erilaisia taustamuuttujia hyödyntäen. Tutkimusmusongelmana oli, mitkä tekijät vaikuttavat 25 - 45-vuotiaiden naisten ostopäätösten syntyyn. Tutkimuksen kohderyhmä valikoitui toimeksiantajan strategian pohjalta ja tutkimuksen tavoitteena oli laajentaa toimeksiantajan asiakaskuntaa, kohdentaa markkinointia ja lisätä myyntiä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jota jaettiin internetlinkkinä pääsääntöisesti sosiaalisessa mediassa. Kysymykset kyselylomakkeessa oli vakioitu, eli kaikki vastasivat samoihin kysymyksiin. Kysely erosi hieman sen mukaan, oliko vastaajalla lapsia vai ei. Kyselyyn vastasi kahden viikon aikana 3 985 henkilöä, joista kohderyhmään kuului 3 702 kappaletta. Tuloksissa selvisi, että hinnalla on merkittävä vaikutus ostopäätöksen syntyyn kaikilla vastaajilla iästä, koulutuksesta tai tulotasosta riippumatta. Terveellisyyden ja puhtaiden raakaaineiden tärkeys ostopäätöksiä tehdessä korostui koulutuksen ja tulotason kasvaessa. Lasten iällä ei ollut merkittävää vaikutusta ostopäätösten syntyyn, mutta yleisesti lapset vaikuttivat merkittävästi ruokakunnan kulutustottumuksiin lasten iästä riippumatta. Tutkimuksen tulokset auttavat toimeksiantajaa laajentamaan asiakaskuntaansa. Tulosten avulla markkinointia voidaan kohdentaa paremmin 25 - 45-vuotiaille naisille. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa elintarvikealan yrityksissä, joiden asiakaskuntaa 25 - 45-vuotiaat naiset edustavat. Tulosten pohjalta voidaan tehdä myös jatkotutkimuksia, ja jatkotutkimusaiheita nousee useita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste