Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Laulajan sisäinen peli – Lähestymistapa oppilaan epävarmuuteen ja sen vähentämiseen laulutunnilla

Järviö, Anni (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_KPD16S1_Järviö_Anni_1.pdf (975.7Kt)
Lataukset: 


Järviö, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018145
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät aiheuttavat lauluun liittyvää epävarmuutta sekä testata Inner Game -metodin toimivuutta epävarmuuden vähentäjänä. Laulamiseen liittyvä epävarmuus tuntuu olevan melko yleinen ilmiö laulajien keskuudessa. Tiedon lisääntyminen ja uudet toimintatavat voisivat auttaa opettajia käsittelemään oppilaan epävarmuutta yhdessä hänen kanssaan, vähentämään sen vaikutuksia oppilaan kehitykseen, sekä auttaa oppilaita löytämään laulamiseen varmuutta ja iloa.
Työ on toimintatutkimus, joka toteutettiin opetuskokeiluina. Tietoperusta kerättiin laulamista, oppimista ja ihmisen psykologiaa käsittelevästä kirjallisuudesta fokusoiden epävarmuuteen vaikuttaviin psyykkisiin ja sosiaalisiin tekijöihin.
Tutkimukseen osallistui neljä harjoitusoppilasta, joista kolme oli musiikin harrastajia ja yksi musiikin ammattikorkeakouluopiskelija, jolla laulu oli sivuaineena. Oppilaille pidettiin neljä 45 minuutin mittaista laulutuntia, joilla The Inner Game of Music -teoksesta löytyviä harjoituksia sovellettiin tavallisiin lauluharjoituksiin. Tietoa kerättiin havainnoimalla oppilaita ja haastattelemalla heitä haastattelulomakkeilla. Ennen tutkimusta kysyttiin taustatietoja ja tutkimuksen jälkeen kokemuksia metodin toimivuudesta.
Kaikki oppilaat kokivat Inner Game -metodista olleen hyötyä epävarmuuden selättämiseen. Oppilaat kertoivat oivaltaneensa, että omaa keskittymistä voi suunnata eri tavoilla ja että omat epävarmuudet voi sulkea mielestä pois. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajan täytyy olla hyvin perillä metodin perusajatuksesta ja harjoituksista hyödyntääkseen niitä tehokkaasti. Testatut harjoitukset painottuivat kappaleiden ja niiden tulkinnan työstämiseen. Metodia voisi kokeilla hyödyntää vielä enemmän laulutekniikan harjoittelun tukena. Opinnäytetyö tarjoaa hyvän pohjan metodin tutkimiseen ja testaamiseen jatkossa.
 
The aim of the thesis was to examine the factors that cause singing associated insecurity and to test the Inner Game method’s applicability in reducing the insecurity. Singin associated insecurity appears to be a quite common phenomenon among singers. Increasing understanding of the matter and new functional teaching methods might help teachers to handle the insecurity of their students with them, decrease its impact and help the students to find confidence and joy in singing.
The study was an activity analysis implemented by executing a teaching experiment. The knowledge base was based on literature on singing, learning and psychology focusing on psychological and social factors effecting insecurity.
Four test students were chosen for the study. Three of them were amateur singers and one was a music student in a university of applied sciences with singing as a secondary subject. Four 45-minute-long singing lessons with exercises from The Inner Game of Music book applied to typical vocal exercises were given to the students. Information was collected by observing the students and interviewing them by using questionnaires. They were asked about their backgrounds before the study and experiences related to the method’s functionality after the study.
All the students thought that the Inner Game method had helped them to reduce their insecurity. According to the students, they had learned that focus could be directed in different ways, and the voices of insecurity in one’s mind could be muted. It turned out that the teacher should know well the method’s basic idea and exercises in order to use them efficiently. The tested exercises emphasized working with pieces and their interpretation. The method could be further tested in practicing vocal technique. The thesis is good base for this kind of further study and testing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste