Luottamusta viestien - myyntipalvelun ja ravintoloiden yhteistyön kehittäminen viestinnän keinoin: Case Ravintolakolmio Oy
Leppänen, Hanne-Maria (2020)
Leppänen, Hanne-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318640
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin ravintola-alan yrityksen myyntipalvelun ja ravintoloiden välistä viestintää sekä kuinka osapuolet kokevat yhteistyön toistensa kanssa. Tutkimuksen tee-moina olivat sisäinen viestintä, yhteistyö, palaute ja yrityksessä käytetyt välineet viestin-tään. Tutkimus toteutettiin, koska yrityksessä oli havaittu kommunikaatio-ongelmia ravin-toloiden ja myyntipalvelun välillä. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää työyhteisön kokemus viestinnän laadusta, määrästä ja kuinka se vaikuttaa myyntipalvelun ja ravinto-loiden väliseen yhteistyöhön. Saatujen tuloksien perusteella tehtiin kehitysehdotuksia toimintatapoihin.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytet-tiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavat valikoituivat toimeksiantajan päätök-sen mukaan. Haastateltavat olivat myyntipalvelun työntekijöitä ja ravintolapäällikköjä. Haastattelua varten oli laadittu kyselypohja, jota haastateltavat eivät nähneet ennakkoon. Kaikki haastattelut äänitettiin, ja haastattelija teki samalla omia muistiinpanoja.
Tuloksien perusteella havaittiin, että myyntipalvelu ja ravintolat kokevat viestinnässä puutteita eri tavalla. Yhteistyön ja keskusteluyhteyden koettiin olevan hyvät, mutta eri-laiset tavat viestiä toivat ristiriitoja, ja viestinnän ei koettu olevan vastavuoroista.
Tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia toimintatapoihin ja kuinka yhteistyötä voidaan kehittää viestinnän keinoin. Kehitysehdotuksia tehtiin yrityksen käytänteisiin sekä ehdotettiin uusia käytänteitä vahvistamaan viestintää myyntipalveluiden ja ravintoloiden välillä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytet-tiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavat valikoituivat toimeksiantajan päätök-sen mukaan. Haastateltavat olivat myyntipalvelun työntekijöitä ja ravintolapäällikköjä. Haastattelua varten oli laadittu kyselypohja, jota haastateltavat eivät nähneet ennakkoon. Kaikki haastattelut äänitettiin, ja haastattelija teki samalla omia muistiinpanoja.
Tuloksien perusteella havaittiin, että myyntipalvelu ja ravintolat kokevat viestinnässä puutteita eri tavalla. Yhteistyön ja keskusteluyhteyden koettiin olevan hyvät, mutta eri-laiset tavat viestiä toivat ristiriitoja, ja viestinnän ei koettu olevan vastavuoroista.
Tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia toimintatapoihin ja kuinka yhteistyötä voidaan kehittää viestinnän keinoin. Kehitysehdotuksia tehtiin yrityksen käytänteisiin sekä ehdotettiin uusia käytänteitä vahvistamaan viestintää myyntipalveluiden ja ravintoloiden välillä.