Vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet matkailualan yrityksessä : Hotelli Verso
Korpela, Satu (2020)
Korpela, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218606
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisilla keinoilla toteutetaan tuloksellista ja onnistunutta vaikuttajamarkkinointia. Työn toimeksiantajana toimi Hotelli Verso. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys vaikuttajan tuottamalla sisällöllä on halutun kohderyhmän tavoittamiseksi sekä minkälainen vaikuttajayhteistyö sopii Hotelli Verson brändiin ja imagoon. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia toimenpiteitä tulee huomioida vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelmassa. Lisäksi selvitettiin sitä, minkälaisilla mittareilla voidaan arvioida onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena asiantuntijahaastatteluiden avulla. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla vaikuttaja- ja matkailumarkkinoinnin asiantuntijoita sähköpostin sekä videohaastattelun välityksellä. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin Jyväskylän matkailun alueorganisaation edustajaa alueellisesta näkökulmasta vaikuttajamarkkinoinnissa. Teoriasidonnaisessa tutkimuksessa perehdyttiin kerättyyn tietoperustaan sekä haastatteluista saatuun tutkimusaineistoon.
Tutkimustulokset on salattu työstä yrityksen liikesalaisuuksien vuoksi. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kartoitettiin uusia mahdollisuuksia Hotelli Verson markkinointiviestinnän menetelmiin sekä kuinka sisällyttää vaikuttajamarkkinointi osaksi koko yrityksen markkinointisuunnitelmaa.
Jatkotutkimuksena työn perusteella voitaisiin laatia konkreettinen vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyön suunnitelma eli toteuttaa tutkimus halutusta kohderyhmästä, potentiaalisesta vaikuttajasta, sekä käytettävistä vaikuttajamarkkinoinnin kanavista. Lisäksi ilmiötä voitaisiin tutkia vaikuttajan näkökulmasta sekä tärkeitä tekijöitä vaikuttajan työn kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena asiantuntijahaastatteluiden avulla. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla vaikuttaja- ja matkailumarkkinoinnin asiantuntijoita sähköpostin sekä videohaastattelun välityksellä. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin Jyväskylän matkailun alueorganisaation edustajaa alueellisesta näkökulmasta vaikuttajamarkkinoinnissa. Teoriasidonnaisessa tutkimuksessa perehdyttiin kerättyyn tietoperustaan sekä haastatteluista saatuun tutkimusaineistoon.
Tutkimustulokset on salattu työstä yrityksen liikesalaisuuksien vuoksi. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kartoitettiin uusia mahdollisuuksia Hotelli Verson markkinointiviestinnän menetelmiin sekä kuinka sisällyttää vaikuttajamarkkinointi osaksi koko yrityksen markkinointisuunnitelmaa.
Jatkotutkimuksena työn perusteella voitaisiin laatia konkreettinen vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyön suunnitelma eli toteuttaa tutkimus halutusta kohderyhmästä, potentiaalisesta vaikuttajasta, sekä käytettävistä vaikuttajamarkkinoinnin kanavista. Lisäksi ilmiötä voitaisiin tutkia vaikuttajan näkökulmasta sekä tärkeitä tekijöitä vaikuttajan työn kannalta.