Jäähallille vai näytön ääreen : case: HC TPS -Turku Oy
Storfors, Tomas (2020)
Storfors, Tomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418672
Tiivistelmä
Koska urheilukuluttaminen on jatkuvasti digitalisoitumassa, se vaikuttaa suoranaisesti urheilutapahtumien kävijämääriin, koska käytännössä kaikki huippu-urheilu pystytään katsomaan mobiililaitteelta tai televisiosta. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka urheiluliiketoiminta on jatkuvasti kasvava ala Suomessa ja maailmalla, niin ottelutapahtumien tulee tarjota urheilukuluttajalle niin hieno kokemus, että kannattaa lähteä liikkeelle ja maksaa nähdäkseen ottelun paikan päällä. Pelkkä urheilu ei enää riitä saamaan suurta määrää urheilukuluttajia paikalle, vaan se lisäarvo, jonka hyvin suunniteltu ottelutapahtuma antaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitkä asiat saavat TPS-yhteisön jäsenet käymään ottelutapahtumissa, mitä he haluaisivat ottelutapahtumissa kehitettävän ja mitkä asiat TPS-yhteisö kokee tärkeänä ottelutapahtumien ulkopuolella. Näin HC TPS:n ottelutapahtumia voidaan kehittää siihen suuntaan, jolla tälle spesifille urheilukuluttajien joukolle voidaan tarjota lisäarvoa ottelutapahtumassa. Lisäksi selvitetään mitkä urheilun ulkopuoliset asiat ovat TPS-yhteisölle tärkeitä, sillä tämä on suuri osa urheilujoukkueesta saatavaa mielikuvaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee urheiluliiketaloutta ja sen keskeisiä elementtejä, sekä syventyy tarkemmin urheilukulutuksen digitalisoitumiseen ja sen vaikutuksiin. Kyselytutkimus, jolla TPS-yhteisön mielipiteitä selvitettiin, toteutettiin kvantatiivisena kyselytutkimuksena, jonka linkki julkaistiin HC TPS:n Facebook- ja Instagram-sivuilla. Kyselyyn tuli vastauksia 2624.
Kyselytutkimuksen perusteella TPS-yhteisölle hyväntekeväisyys, urheilullinen menestys ja turkulaisuus ovat hyvin tärkeitä asioita. Vastauksista näkyi myös kannanotto HC TPS:n menneen kauden heikkoihin pelillisiin esityksiin. Tuloksien pohjalta HC TPS voi nyt lähteä kehittämään ottelutapahtumiaan siihen suuntaan, että ne vastaavat tämän päivän kuluttajan tarpeisiin. Näkyminen katukuvassa, yhteistyö kannattajien kanssa, hyväntekeväisyys ja korostettu turkulaisuus olivat suuria asioita vastaajien keskuudessa, joten näihin olisi hyvä keskittyä ulkourheilullisella puolella. Ottelutapahtumissa taas olisi hyvä keskittyä kehittämään pysäköintiä, jolla on suuri merkitys ottelutapahtumaan saapumisen kanssa, sekä viilata ottelutapahtuman elementtejä, kuten ravintolapalveluita, musiikkia, jumbotronin käyttöä ja erätauko-ohjelmaa. Näin ottelutapahtumalle saadaan se lisäarvo, jolla saadaan urheilukuluttajat näytön äärestä hallille. The digitalization of sport consuming is growing all the time. It affects directly to the amount of sport consumers that goes to sport events because today you can watch all high-level sport events from your mobile device. This means that even though sport business is a growing field all around the world, including Finland, a sport event has to offer the sport consumer that great experience that they see the trouble to get out and to pay for the event to see it live. Just sport itself isn’t enough anymore to get the sport consumer to the event. It’s the value that they get from a high-quality sport event.
The goal of the thesis is to find out which are the things that makes members of the TPS community to get to a match event, what they would want to improve in the match events and which are the things that members of the TPS community feels are important outside ice hockey. This way HC TPS can improve their match events to the direction that matches to the wishes of this specified group of sport consumers and gives them more value of the match event. Furthermore, it is researched which things outside ice hockey are important to members of the TPS community because it is a big part of the team image.
The theory part of the thesis covers sports business and its crucial elements and digs deeper to the digitalization of sport consuming and the effects of it. The survey that researched feelings of the TPS community was made as a quantitative survey. Link to it was released on HC TPS Facebook and Instagram sites. I got 2624 answers to the survey.
Based on the survey the most important things to the TPS community are charity, success in sports and being from the city of Turku. There was also statements of the bad acts HC TPS had this season. Based on the results HC TPS can now start to improve their match events to a direction that answers to the needs of sport consumers. To be seen in the street image, co-operation with the supporters of the team, charity and highlighted citizenship of Turku were big things among the answerers. These are things that should be focused on in activity outside sports. It would be good to focus on these things in the match events: parking because it has a huge effect to arriving to match events, restaurant utilities, music, use of the jumbotron and the intermission program. This is how the bigger value is made for the sport consumer and they get to the arena instead of sitting in front of a screen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitkä asiat saavat TPS-yhteisön jäsenet käymään ottelutapahtumissa, mitä he haluaisivat ottelutapahtumissa kehitettävän ja mitkä asiat TPS-yhteisö kokee tärkeänä ottelutapahtumien ulkopuolella. Näin HC TPS:n ottelutapahtumia voidaan kehittää siihen suuntaan, jolla tälle spesifille urheilukuluttajien joukolle voidaan tarjota lisäarvoa ottelutapahtumassa. Lisäksi selvitetään mitkä urheilun ulkopuoliset asiat ovat TPS-yhteisölle tärkeitä, sillä tämä on suuri osa urheilujoukkueesta saatavaa mielikuvaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee urheiluliiketaloutta ja sen keskeisiä elementtejä, sekä syventyy tarkemmin urheilukulutuksen digitalisoitumiseen ja sen vaikutuksiin. Kyselytutkimus, jolla TPS-yhteisön mielipiteitä selvitettiin, toteutettiin kvantatiivisena kyselytutkimuksena, jonka linkki julkaistiin HC TPS:n Facebook- ja Instagram-sivuilla. Kyselyyn tuli vastauksia 2624.
Kyselytutkimuksen perusteella TPS-yhteisölle hyväntekeväisyys, urheilullinen menestys ja turkulaisuus ovat hyvin tärkeitä asioita. Vastauksista näkyi myös kannanotto HC TPS:n menneen kauden heikkoihin pelillisiin esityksiin. Tuloksien pohjalta HC TPS voi nyt lähteä kehittämään ottelutapahtumiaan siihen suuntaan, että ne vastaavat tämän päivän kuluttajan tarpeisiin. Näkyminen katukuvassa, yhteistyö kannattajien kanssa, hyväntekeväisyys ja korostettu turkulaisuus olivat suuria asioita vastaajien keskuudessa, joten näihin olisi hyvä keskittyä ulkourheilullisella puolella. Ottelutapahtumissa taas olisi hyvä keskittyä kehittämään pysäköintiä, jolla on suuri merkitys ottelutapahtumaan saapumisen kanssa, sekä viilata ottelutapahtuman elementtejä, kuten ravintolapalveluita, musiikkia, jumbotronin käyttöä ja erätauko-ohjelmaa. Näin ottelutapahtumalle saadaan se lisäarvo, jolla saadaan urheilukuluttajat näytön äärestä hallille.
The goal of the thesis is to find out which are the things that makes members of the TPS community to get to a match event, what they would want to improve in the match events and which are the things that members of the TPS community feels are important outside ice hockey. This way HC TPS can improve their match events to the direction that matches to the wishes of this specified group of sport consumers and gives them more value of the match event. Furthermore, it is researched which things outside ice hockey are important to members of the TPS community because it is a big part of the team image.
The theory part of the thesis covers sports business and its crucial elements and digs deeper to the digitalization of sport consuming and the effects of it. The survey that researched feelings of the TPS community was made as a quantitative survey. Link to it was released on HC TPS Facebook and Instagram sites. I got 2624 answers to the survey.
Based on the survey the most important things to the TPS community are charity, success in sports and being from the city of Turku. There was also statements of the bad acts HC TPS had this season. Based on the results HC TPS can now start to improve their match events to a direction that answers to the needs of sport consumers. To be seen in the street image, co-operation with the supporters of the team, charity and highlighted citizenship of Turku were big things among the answerers. These are things that should be focused on in activity outside sports. It would be good to focus on these things in the match events: parking because it has a huge effect to arriving to match events, restaurant utilities, music, use of the jumbotron and the intermission program. This is how the bigger value is made for the sport consumer and they get to the arena instead of sitting in front of a screen.