Etanolikonversion toteutus ja käyttökokemukset
Mäkinen, Oskari (2020)
Mäkinen, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muuttaa normaali bensiinikäyttöinen henkilöauto käyttämään korkeaseosetanolia ja tutkia, miten auto toimii jokapäiväisessä käytössä. Tavoitteena oli myös selvittää, lisääntyykö moottorin teho ja vääntömomentti ilman ylimääräisiä säätöjä ja syntyykö etanolin käytöstä taloudellisia säästöjä.
Koeajoneuvoon asennettiin kotimainen etanolimuutossarja, auto katsastettiin ja autolle haettiin muuntotukea. Autolla ajettiin noin 10 000 kilometriä testiajoa käyttökokemusten ja kulutuslukemien kerryttämiseksi. Autolle tehtiin alustadynamometrillä tehomittauksia, joiden avulla selvitettiin toimiiko etanolimuutossarja odotetulla tavalla.
Etanolimuutossarja asennettiin autoon onnistuneesti valmistajan ohjeiden mukaan ja autolle myönnettiin muuntotuki. Tehomittauksissa todettiin, että etanolimuutos toimii odotetulla tavalla ja moottorin teho ja vääntömomentti lisääntyivät hieman. Testikilometrien aikana kerätyistä kulutuslukemista kävi ilmi, että korkeaseosetanolilla ajettaessa taloudellista säästöä on kesällä suurempaa ja siihen vaikuttavat esimerkiksi kylmäkäynnistykset sekä bensiinin ja etanolin välinen hintaero. The aim of this thesis was to convert a normal gasoline-powered passenger car to use ethanol as fuel and study how the car works in everyday use. The goal also was to determine whether the engine power and torque would increase without additional adjustments and whether there would be economic savings from the use of ethanol.
A domestically produced ethanol conversion kit was installed in the test vehicle, the car was inspected and conversion support from the government was applied for. The car was driven for approximately 10,000 kilometers to accumulate user experience and consumption readings. Power measurements were conducted on the car with a chassis dynamometer to determine if the ethanol conversion was working as expected.
The ethanol conversion kit was successfully installed in the car according to the manufacturer’s instructions and the car was granted conversion support. The power measurements showed that the change to ethanol works as expected and the engine power and torque increased slightly. The test readings collected over 10 000 kilometers showed that when driving with ethanol, the economic savings are greater in the summer and are affected by, for example, cold starts and the price difference between petrol and ethanol.
Koeajoneuvoon asennettiin kotimainen etanolimuutossarja, auto katsastettiin ja autolle haettiin muuntotukea. Autolla ajettiin noin 10 000 kilometriä testiajoa käyttökokemusten ja kulutuslukemien kerryttämiseksi. Autolle tehtiin alustadynamometrillä tehomittauksia, joiden avulla selvitettiin toimiiko etanolimuutossarja odotetulla tavalla.
Etanolimuutossarja asennettiin autoon onnistuneesti valmistajan ohjeiden mukaan ja autolle myönnettiin muuntotuki. Tehomittauksissa todettiin, että etanolimuutos toimii odotetulla tavalla ja moottorin teho ja vääntömomentti lisääntyivät hieman. Testikilometrien aikana kerätyistä kulutuslukemista kävi ilmi, että korkeaseosetanolilla ajettaessa taloudellista säästöä on kesällä suurempaa ja siihen vaikuttavat esimerkiksi kylmäkäynnistykset sekä bensiinin ja etanolin välinen hintaero.
A domestically produced ethanol conversion kit was installed in the test vehicle, the car was inspected and conversion support from the government was applied for. The car was driven for approximately 10,000 kilometers to accumulate user experience and consumption readings. Power measurements were conducted on the car with a chassis dynamometer to determine if the ethanol conversion was working as expected.
The ethanol conversion kit was successfully installed in the car according to the manufacturer’s instructions and the car was granted conversion support. The power measurements showed that the change to ethanol works as expected and the engine power and torque increased slightly. The test readings collected over 10 000 kilometers showed that when driving with ethanol, the economic savings are greater in the summer and are affected by, for example, cold starts and the price difference between petrol and ethanol.