Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opetusteknologia koulutusalana

Tarukannel, Iikka (2011)

 
Avaa tiedosto
Tarukannel_Iikka.pdf (834.5Kt)
Lataukset: 


Tarukannel, Iikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110314205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia opetusteknologian soveltuvuutta omaksi koulutusalakseen. Työn toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoiminta
ja palvelut -yksikkö, mutta työn tuloksia voi hyödyntää mikä tahansa opetusteknologiaan erikoistumisesta kiinnostunut oppilaitos. Työssä selvitettiin, mitä opetusteknologia
tarkoittaa, millaista osaamista alan ammattilaiselta vaaditaan sekä voisiko alan osaajille olla tarvetta ja työpaikkoja. Työssä selvitettiin myös voisivatko alan opinnot kiinnostaa nuoria ja olisivatko jo valmistuneet opettajat kiinnostuneita opetusteknologiaan liittyvästä täydennyskoulutuksesta.

Työssä käytettiin käsitteellis-teoreettista tutkimustapaa, sekä toteutettiin määrällinen kyselytutkimus. Opetusteknologian nykytilannetta, tulevaisuuden näkymiä sekä
merkitystä koulumaailmalle ja oppimiselle tutkittiin perehtymällä asiaa koskeviin aiempiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Kyselytutkimus suunnattiin Jyväskylän
ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijoille ja jyväskyläläisille peruskoulujen opettajille. Kyselytutkimuksesta saatua aineistoa vertailtiin opetusteknologiaa koskeviin tutkimuksiin ja niiden tulevaisuuden visioihin.

Tuoreiden suunnitelmien mukaan Suomesta olisi tarkoituksena kehittää osallistumisen ja luovuuden kärkimaa sekä kehittää suomalaisesta koulutuksesta merkittävä vientituote.
Välineinä näihin päämääriin pääsemiseen nähdään esimerkiksi koulutuksen kehittäminen sekä innovatiivisten opetusteknologian välineiden kehittäminen ja käyttöönotto. Mikäli suunnitelmat pannaan käytäntöön, tulisi parantaa ainakin it-alan ja pedagogisen alan yhteistyötä, mutta myös kokonaan omalle opetusteknologiaan liittyvälle
koulutusohjelmalle voisi olla tarvetta. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan nuorilla näyttäisi olevan kiinnostusta alaa kohtaan. Myös opettajat pitivät teknologian käyttöä
kouluissa tarpeellisena ja uskoivat teknologian käytön tulevan lisääntymään. He kokivat
kuitenkin tarvitsevansa enemmän teknistä osaamista hyödyntääkseen opetusteknologian välineitä opetustyössään ja ilmoittivatkin olevansa kiinnostuneita
mahdollisesta alaan liittyvästä täydennyskoulutuksesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste