Kulttuurinen kompetenssi toimintaterapiassa
Turunen, Roosa (2020)
Turunen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka toimintaterapeutit huomioivat monikulttuuriset asiakkaat toimintaterapian prosessin aikana sekä millaisia käytäntöjä toimintaterapeuteilla on monikulttuuristen asiakkaiden kohtaamiseen. Työn tarkoituksena oli kuvata suomalaisten toimintaterapeuttien kulttuurista kompetenssia. Mielenkiinto muodostui opiskelujen aikana monikulttuuristen asiakkaiden kanssa työskentelyn kautta. Aiheesta ei löytynyt suomalaista tutkimusta.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavat ilmoittautuivat haastateltaviksi Facebook-julkaisun kautta, jossa etsittiin monikulttuuristen asiakkaiden kanssa työskenteleviä toimintaterapeutteja haastateltaviksi opinnäytetyöhön. Haastattelut toteutettiin vuoden 2020 helmikuussa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta, minkä jälkeen aineisto järjesteltiin teemoittain.
Aineistosta selvisi toimintaterapeuttien käytäntöjä monikulttuuristen asiakkaiden kanssa työskentelyssä. Toimintaterapeuttien haastatteluista nousivat esille myös kulttuurisen kompetenssin teoriassa olevat osaamiset. Monikulttuurisista asiakkaista ja toimintaterapiasta ei löydy toimintaterapeuttien tarpeeseen vastaavaa koulutusta, vaikka tällainen koulutus koetaan tarpeelliseksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta kulttuurisen kompetenssin teorioissa ja toimintaterapeuttien haastatteluissa olevan paljon yhtäläisyyksiä. Toimintaterapeutit mukauttavat toimintaansa ja ottavat asiakkaan kulttuurin huomioon. Opinnäytetyön tavoite täyttyi, mutta haastateltavien otos oli pieni. Joten lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan, muun muassa selvittämään laajemmalla otoksella toimintaterapeuttien kulttuurista kompetenssia erilaisissa työtehtävissä
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavat ilmoittautuivat haastateltaviksi Facebook-julkaisun kautta, jossa etsittiin monikulttuuristen asiakkaiden kanssa työskenteleviä toimintaterapeutteja haastateltaviksi opinnäytetyöhön. Haastattelut toteutettiin vuoden 2020 helmikuussa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta, minkä jälkeen aineisto järjesteltiin teemoittain.
Aineistosta selvisi toimintaterapeuttien käytäntöjä monikulttuuristen asiakkaiden kanssa työskentelyssä. Toimintaterapeuttien haastatteluista nousivat esille myös kulttuurisen kompetenssin teoriassa olevat osaamiset. Monikulttuurisista asiakkaista ja toimintaterapiasta ei löydy toimintaterapeuttien tarpeeseen vastaavaa koulutusta, vaikka tällainen koulutus koetaan tarpeelliseksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta kulttuurisen kompetenssin teorioissa ja toimintaterapeuttien haastatteluissa olevan paljon yhtäläisyyksiä. Toimintaterapeutit mukauttavat toimintaansa ja ottavat asiakkaan kulttuurin huomioon. Opinnäytetyön tavoite täyttyi, mutta haastateltavien otos oli pieni. Joten lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan, muun muassa selvittämään laajemmalla otoksella toimintaterapeuttien kulttuurista kompetenssia erilaisissa työtehtävissä