Yksilöllisen ohjauksen keinoja ammatillisessa kuntoutuksessa: Integroitu kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Sell-Ilkka, Minna (2020)
Sell-Ilkka, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118407
Tiivistelmä
Integroidun kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli yksilöllisen ohjauksen keinojen tietämyksen lisääminen ja työkalujen kehittäminen ammatillisen kuntoutuksen käyttöön. Tavoitteena oli kerätä ajankohtaista tietoa yksilöllisen ohjauksen keinoista ammatillisessa kuntoutuksessa. Aineistoa katsaukseen haettiin käyttämällä Medic-, Finna- sekä Cinahl-tietokantoja ja hakemalla sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia. Katsaus koostuu kymmenestä tutkimuksesta ja tutkimusartikkelista, joista kaksi oli kansainvälisiä tutkimuksia. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisältöanalyysi.
Tulosten perusteella yksilöllisen ohjauksen keinoina ammatillisessa kuntoutuksessa käytettiin kuulemista, vuorovaikutusta, vahvuuksien tunnistamista ja tuen antamista. Näistä neljästä ohjauksen keinosta muodostui yläluokka kahdeksalle muulle aineistosta löytyneelle ohjauksen keinolle. Kaikkien näiden esiin tulleiden keinojen tulee olla mukana ohjauksessa, kun halutaan, että ammatillisella kuntoutuksella on merkitystä asiakkaalle. Hyvällä vuorovaikutuksella, kuulemisella ja tuen antamisella näytti tutkimusten mukaan olevan selkeää vaikutusta ammatillisen kuntoutusprosessin etenemiseen. Katsaukseen löytyi vain muutama tutkimus, missä ohjauksen keinoja kuvattiin yksityiskohtaisemmin. Ohjauskeinojen ja -menetelmien vaikuttavuudesta voisi olla tämän perusteella tarvetta jatkotutkimuksille.
Pelkästään yksilöllisen ohjauksen keinojen syy-yhteys ammatillisen kuntoutuksen edistymiseen ei tässä katsauksessa selvinnyt. Yksilöllisen ohjauksen lisäksi kuntoutuksen oikea-aikaisuus, työelämäsuuntautuneisuus, vertaistuki sekä moniammatillinen yhteistyö nousivat esille merkittävinä muina tekijöinä ammatillisessa kuntoutusprosessissa.
Tulosten perusteella yksilöllisen ohjauksen keinoina ammatillisessa kuntoutuksessa käytettiin kuulemista, vuorovaikutusta, vahvuuksien tunnistamista ja tuen antamista. Näistä neljästä ohjauksen keinosta muodostui yläluokka kahdeksalle muulle aineistosta löytyneelle ohjauksen keinolle. Kaikkien näiden esiin tulleiden keinojen tulee olla mukana ohjauksessa, kun halutaan, että ammatillisella kuntoutuksella on merkitystä asiakkaalle. Hyvällä vuorovaikutuksella, kuulemisella ja tuen antamisella näytti tutkimusten mukaan olevan selkeää vaikutusta ammatillisen kuntoutusprosessin etenemiseen. Katsaukseen löytyi vain muutama tutkimus, missä ohjauksen keinoja kuvattiin yksityiskohtaisemmin. Ohjauskeinojen ja -menetelmien vaikuttavuudesta voisi olla tämän perusteella tarvetta jatkotutkimuksille.
Pelkästään yksilöllisen ohjauksen keinojen syy-yhteys ammatillisen kuntoutuksen edistymiseen ei tässä katsauksessa selvinnyt. Yksilöllisen ohjauksen lisäksi kuntoutuksen oikea-aikaisuus, työelämäsuuntautuneisuus, vertaistuki sekä moniammatillinen yhteistyö nousivat esille merkittävinä muina tekijöinä ammatillisessa kuntoutusprosessissa.