Ronikamut: Eläinavusteisen pienryhmätoiminnan kehittäminen syrjäytymisuhan alla oleville alakoululaisille
Anttila, Mari (2020)
Anttila, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061418653
Tiivistelmä
Positiivisten käyttökokemusten ja kasvavan tutkimusnäytön myötä eläin- ja luontoavusteisten menetelmien käyttö erilaisten asiakasryhmien parissa on monipuolistunut. Tutkimuksissa kuvataan kuitenkin useimmiten interventioiden mitattuja tai koettuja vaikutuksia, ei niinkään itse interventioiden sisältöä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tutkivan työelämän kehittämistoiminnan keinoin
toimeksiantajan tarpeisiin soveltuva, näyttöön perustuva eläinavusteisen pienryhmätyöskentelyn malli konkreettisine interventioineen. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisin hevos- ja koira-avusteisin interventioin voidaan tukea syrjäytymisuhan alla olevan alakouluikäisen lapsen itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja? Kehittämisprosessi noudatti spiraalista kehittämistyön mallia ja siinä oli kolme vaihetta; tiedonhaku, taustateorian kirjoittaminen sekä interventiosuunnitelman toteuttaminen ja muokkaaminen saadun palautteen perusteella. Interventiosuunnitelmasta toteutettiin kaikkiaan kolme versiota. Tehtyä interventiosuunnitelmaa tullaan hyödyntämään ja testaamaan käytännössä toimeksiantajan kehittämishankkeen puitteissa.
Johtopäätöksenä todettiin, että laadukkaita, konkreettisia eläinavusteisen työskentelyn interventio-oppaita eritoten ryhmätyöskentelyyn on vaikea löytää. Lisäksi todettiin, että
eläinavusteisen työskentelyn näyttöön perustuvuutta vaikuttaisi olevan haastavaa todentaa perinteisillä laajaotantaisilla RCT-tutkimuksilla, vaikka näyttöä jo löytyykin eläinavusteisen työskentelyn puolesta erityisesti sosiaalisen osallistumisen ja kuntoutusmotivaation kohenemisen osalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tutkivan työelämän kehittämistoiminnan keinoin
toimeksiantajan tarpeisiin soveltuva, näyttöön perustuva eläinavusteisen pienryhmätyöskentelyn malli konkreettisine interventioineen. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisin hevos- ja koira-avusteisin interventioin voidaan tukea syrjäytymisuhan alla olevan alakouluikäisen lapsen itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja? Kehittämisprosessi noudatti spiraalista kehittämistyön mallia ja siinä oli kolme vaihetta; tiedonhaku, taustateorian kirjoittaminen sekä interventiosuunnitelman toteuttaminen ja muokkaaminen saadun palautteen perusteella. Interventiosuunnitelmasta toteutettiin kaikkiaan kolme versiota. Tehtyä interventiosuunnitelmaa tullaan hyödyntämään ja testaamaan käytännössä toimeksiantajan kehittämishankkeen puitteissa.
Johtopäätöksenä todettiin, että laadukkaita, konkreettisia eläinavusteisen työskentelyn interventio-oppaita eritoten ryhmätyöskentelyyn on vaikea löytää. Lisäksi todettiin, että
eläinavusteisen työskentelyn näyttöön perustuvuutta vaikuttaisi olevan haastavaa todentaa perinteisillä laajaotantaisilla RCT-tutkimuksilla, vaikka näyttöä jo löytyykin eläinavusteisen työskentelyn puolesta erityisesti sosiaalisen osallistumisen ja kuntoutusmotivaation kohenemisen osalta.