Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköisen asioinnin käyttökokemukset hoitohenkilökunnan näkökulmasta Seututerveyskeskuksen vastaanotolla

Seeland, Hilkka (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö.pdf (830.5Kt)
Lataukset: 


Seeland, Hilkka
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218479
Tiivistelmä
Sähköinen asiointi on länsimaisen yhteiskunnan monilla palvelusektoreilla jo arkipäivää, tulevaisuudessa yhä lisääntyvässä määrin. Sähköisen asioinnin tullessa työtavaksi myös perusterveydenhuoltoon, on järjestettävä monia asioita uudelleen. Hoitohenkilökunnan ajankäyttö ja työtehtävien uudelleen suunnittelu sekä lopulta itse hoitotyön kokonaiskuva ja hoitohenkilökunnan rooli asiakaskohtaamisessa on uudelleenmietinnän kohteena.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen Seututerveyskeskus. Tarkoituksena oli selvittää minkälaisia kokemuksia Seututerveyskeskuksen vastaanoton lähi- /perushoitajilla, terveyskeskusavustajilla ja sairaanhoitajilla on sähköisen asioinnin käytöstä työarjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda hoitohenkilökunnan kokemus Seututerveyskeskuksen johdolle näkyviin. Kerätty, analysoitu ja luokiteltu tieto sähköisen asioinnin käytöstä hoitohenkilökunnan näkökulmasta tukisi esimiehiä Seututerveyskeskuksessa sähköisten palvelujen käytön kehittämisessä.
Hoitohenkilökunnan kokemus kerättiin Webropol -kyselyllä, joka lähetettiin 81 Seututerveyskeskuksen lähi- ja perushoitajalle, terveyskeskusavustajalle sekä sairaanhoitajalle. Heistä vastasi 41 ammattilaista. Kyselyssä oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä yhteensä 14 kpl. Suljettujen kysymysten vastaukset analysoitiin Webropol -työkaluilla erilaisiksi tilastoiksi prosenttiosuuksilla, keskiarvolla ja mediaanilla. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyllä.
Saadut vastaukset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa: hoitohenkilökunnalla on sähköisestä asioinnista sekä sen käyttöä edistäviä että estäviä kokemuksia. Estävät kokemukset liittyvät mm. ajankäyttöön ja tätäkin kautta muutoksiin työn järjestämisessä. Edistävät kokemukset liittyvät asiakkaiden omahoidon ja mahdollisuuksien lisääntymiseen.
 
Electronic services are already quite common in many of the western world´s service sectors, and they will increase in the future. As the digital way of working progresses also in the basic health care, one must rethink of many aspects of work. This will include, for example, decisions on how to use the working hours and plan the working tasks. Ultimately, one has to think comprehensively of health care and the role of professionals in encountering the clients.
The assignor of the thesis was the Central Finland Regional Health Care Centre. The purpose was to examine the Centre’s registered and practical nurses´ experiences in day-to-day work with eHealth. The aim was to highlight these experiences to the management of the Centre so that they could be used in the development of eHealth services in the future.
The data was collected with an electronic Webropol -survey. The survey was sent to 81 practical nurses and registered nurses in the Health Care Centre. Out of these, 41 professionals responded to it. The survey consisted of 14 questions which were either closed or open-ended. The results of the closed questions were analysed by using Webropol´s statistical methods that gave percentages as well as average and median figures. The open-ended questions were analysed by using content analysis.
The results were similar to those of earlier studies: the healthcare professionals had experiences that both prevented and promoted using eHealth. The preventing experiences were related, for example, to ways to use working time and consequently, changes in the work tasks. The promoting experiences were related to increased facilitation of home care and other opportunities for the clients.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste