Markkinointiviestinnän vuosikello case: Karhulinnan Jäätelö
Lemio, Jannina (2020)
Lemio, Jannina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118346
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma vuosikellon muodossa toimeksiantajalle Karhulinnan Jäätelölle. Karhulinnan Jäätelö on porilainen yritys, joka tuottaa jäätelöä yrityksille myyntiin. Yrityksellä ei ole ennen ollut markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joten ajatus sen laatimisesta heräsi harjoitteluni aikana. Yrityksen markkinointiviestintää suunniteltiin niin sosiaalista mediaa hyödyntäen, kuin myös perinteisempää esitemarkkinointia käyttäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä, suunniteltu ja tavoitteellinen markkinointiviestintä suunnitelma tulevaksi vuodeksi. Tämä toteutetaan markkinointiviestinnän vuosikellon muodossa. Tarkoituksena on antaa yleiskuva toimeksiantajalle markkinointiviestinnästä käyttöön, sekä kehittää yrityksen visuaalista kuvaa tunnistettavammaksi markkinointiviestintää hyödyksi käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja markkinointiviestintäsuunnitelman teoriaa. Teoria osuus tukee markkinointiviestinnän vuosikelloa avaamalla sen taustalla piileviä asioita. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin lopullinen tuotos, markkinointiviestintäsuunnitelma.
Markkinointiviestinnän vuosikelloa varten käytiin haastatteluja, joiden pohjalta saatiin uusia näkemyksiä sen luomiseen. Teemahaastattelujen tarkoituksena oli luoda pohjaa suunnitelmalle ja antaa suuntaviivat yrityksen markkinointiviestinnän kannalta parhaista väylistä. Vuosikellon pohjana toimivat myös erilaiset lähtökohta-analyysit sekä teoria- ja tutkimusosuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä, suunniteltu ja tavoitteellinen markkinointiviestintä suunnitelma tulevaksi vuodeksi. Tämä toteutetaan markkinointiviestinnän vuosikellon muodossa. Tarkoituksena on antaa yleiskuva toimeksiantajalle markkinointiviestinnästä käyttöön, sekä kehittää yrityksen visuaalista kuvaa tunnistettavammaksi markkinointiviestintää hyödyksi käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja markkinointiviestintäsuunnitelman teoriaa. Teoria osuus tukee markkinointiviestinnän vuosikelloa avaamalla sen taustalla piileviä asioita. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin lopullinen tuotos, markkinointiviestintäsuunnitelma.
Markkinointiviestinnän vuosikelloa varten käytiin haastatteluja, joiden pohjalta saatiin uusia näkemyksiä sen luomiseen. Teemahaastattelujen tarkoituksena oli luoda pohjaa suunnitelmalle ja antaa suuntaviivat yrityksen markkinointiviestinnän kannalta parhaista väylistä. Vuosikellon pohjana toimivat myös erilaiset lähtökohta-analyysit sekä teoria- ja tutkimusosuus.