Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huono johtajuus ravintola-alalla

Soininen, Noora (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Soininen_Noora.pdf (787.3Kt)
Lataukset: 


Soininen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518767
Tiivistelmä
Ravintola-alan työntekijät kohtaavat ravintola-alalla huonoa johtajuutta, joka on ollut yhtenä aiheuttajana vetovoimaisuuden laskuun ja alan työvoimapulaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ilmiötä tarkemmin ja selvittää miksi alalla ilmenee huonoa johtajuutta ja millaisena ravintola-alan työntekijät sen kokevat. Tutkimuksella pyrittiin luomaan sisältöä, jota sekä ravintola-alan nykyiset että tulevat johtajat voivat hyödyntää johtajuuttaan kehittäessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli herättää myös kiinnostusta ilmiöön, jotta sitä tutkittaisiin enemmän myös tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti käyttäen laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä samanaikaisesti. Tutkimus pohjattiin ilmiöön viittaaviin aikaisempiin tutkimuksiin ja lomakehaastattelulla kerättyyn tutkimusaineistoon, johon osallistui yhteensä 149 ravintola-alan työntekijää. Tulosten perusteella alan huono johtaja nähtiin henkilönä, joka kohtelee alaisiaan epätasaarvoisesti, on kykenemätön olemaan vuorovaikutuksessa alaistensa kanssa, ja jonka alan ammattitaidottomuus näkyy päivittäisen työn huonossa laadussa sekä sen yleisessä vähäisyydessä. Tutkimus osoitti huonon johtajuuden olevan alalla yleistä. Tutkimuksessa määriteltiin alan hyvä johtaja henkilöksi, joka kannustaa, motivoi sekä kuuntelee työntekijöitään. Hyvä johtaja nähtiin myös esimerkillisenä työntekijänä, joka kohtelee työntekijöitään tasa-arvoisesti ja johtajan piirteissä arvostettiin rehellisyyttä sekä omana itsenä olemista. Tulosten mukaan johtajat voisivat parantaa johtajuuttaan keräämällä alaisiltaan palautetta, kouluttautumalla lisää sekä kartuttamalla ammattitaitoaan suorittavan työn tekemisellä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste