"What are our boundaries?" : oppitunti seksuaali- ja lisääntymisterveydestä nuorille Etelä-Afrikassa
Kakkonen, Essi; Nieminen, Meri (2020)
Kakkonen, Essi
Nieminen, Meri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda seksuaalikasvatuksen tueksi opintokokonaisuus, joka sisältää oppitunnin seksuaali- ja lisääntymisterveydestä, oppitunnilla käytettävän opetusmateriaalin sekä aiheeseen liittyvän valistusmateriaalin. Opinnäytetyön tehtävinä oli suunnitella ja luoda oppitunti sekä siihen liittyvän opetus- ja valistusmateriaalin sisältö, perehdyttää muut lyhytvaihtoon lähtevät opiskelijat oppitunnin sisältöön sekä järjestää oppitunti seksuaali- ja lisääntymisterveydestä 13-15-vuotiaille nuorille Etelä-Afrikassa lyhytvaihdon aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveydestä sekä vahvistaa nuorten kykyä huolehtia omasta seksuaalisesta hyvinvoinnistaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallista menetelmää käyttäen. Opintokokonaisuuden pohjaksi tehtiin kirjallinen selvitys, jonka lähteinä käytettiin tieteellisiä tutkimusartikkeleita, oppaita, verkkolähteitä ja oppikirjoja. Oppitunti järjestettiin Etelä-Afrikassa, PLG Midview Academy –koulussa marraskuussa 2019. Oppitunti koostui neljästä toiminnallisesta rastista, joilla käsiteltiin erilaisia seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä teemoja. Rastikierroksen päätteeksi kokoonnuttiin keskustelemaan sen aikana heränneistä ajatuksista ja kysymyksistä.
Opintokokonaisuus osoittautui toimivaksi ja nuoret olivat aktiivisia ja kiinnostuneita aiheesta. Oppitunnille osallistuneilla nuorilla oli selkeästi valtava tiedon tarve liittyen oppitunnin aiheisiin, minkä vuoksi uuden seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvän oppitunnin järjestäminen voisi olla kannattavaa. Aihe on globaali, joten todennäköisesti myös suomalaiset nuoret voisivat hyötyä samanlaisesta oppitunnista. Oppitunnin materiaali luovutettiin koulun käyttöön, ja yhtenä kehittämisehdotuksena on selvittää, miten materiaalia on jatkossa hyödynnetty seksuaalikasvatuksen tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallista menetelmää käyttäen. Opintokokonaisuuden pohjaksi tehtiin kirjallinen selvitys, jonka lähteinä käytettiin tieteellisiä tutkimusartikkeleita, oppaita, verkkolähteitä ja oppikirjoja. Oppitunti järjestettiin Etelä-Afrikassa, PLG Midview Academy –koulussa marraskuussa 2019. Oppitunti koostui neljästä toiminnallisesta rastista, joilla käsiteltiin erilaisia seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä teemoja. Rastikierroksen päätteeksi kokoonnuttiin keskustelemaan sen aikana heränneistä ajatuksista ja kysymyksistä.
Opintokokonaisuus osoittautui toimivaksi ja nuoret olivat aktiivisia ja kiinnostuneita aiheesta. Oppitunnille osallistuneilla nuorilla oli selkeästi valtava tiedon tarve liittyen oppitunnin aiheisiin, minkä vuoksi uuden seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvän oppitunnin järjestäminen voisi olla kannattavaa. Aihe on globaali, joten todennäköisesti myös suomalaiset nuoret voisivat hyötyä samanlaisesta oppitunnista. Oppitunnin materiaali luovutettiin koulun käyttöön, ja yhtenä kehittämisehdotuksena on selvittää, miten materiaalia on jatkossa hyödynnetty seksuaalikasvatuksen tukena.