Markkinointisuunnitelma Meriläisen Leipomo Oy:lle
Meriläinen, Marjaana (2020)
Meriläinen, Marjaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518744
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Meriläisen Leipomo Oy:lle, ja siinä keskityttiin digitaaliseen markkinointiin. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää tehokkaimmat digitaaliset kanavat, joilla markkinointia tehdään, sisällöt, mitä kanaviin tuodaan, ja lisäksi kertoa, miten markki-nointitoimenpiteiden toteutumaa ja tehoa seurataan.
Tutkimusote oli toiminnallinen, ja apuna käytettiin benchmarkkausta, jossa kohteena olivat Oulun alueella toimivat leipomoyritykset, sekä asiakaskyselyä, joka toteutettiin Meriläisen Leipomon myymälässä.
Kilpailijoita benchmarkatessa selvisi, että yritykset käyttävät sosiaalista mediaa eri tavoin ja eri tyy-leillä. Asiakastutkimus osoitti, että vastaajien näkemys yrityksen toiminnasta oli positiivinen, mutta sosiaalisen median ja verkkosivujen seuraaminen oli todella vähäistä, joten näkyvyyden lisäämisen eteen kannattaa nähdä vaivaa.
Tutkimusten tulosten perusteella Meriläisen Leipomolle tehokkaimmat tavat markkinoida olivat Facebook ja omat verkkosivut. Verkkoon tuotavien sisältöjen laatu ja päivitysten säännöllisyys on tärkeää. Lisäksi digitaalisen markkinoinnin seurantaa ei saa unohtaa, jotta voidaan keskittyä oikeisiin ja tehokkaisiin asioihin. Selvää on, että Meriläisen Leipomolla on käyttämätöntä potentiaalia uusien asiakkaiden hankintaan ja tunnettuuden lisäämiseen. Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää markki-nointitoimenpiteiden vaikutusta myyntiin ja tunnettuuteen.
Tutkimusote oli toiminnallinen, ja apuna käytettiin benchmarkkausta, jossa kohteena olivat Oulun alueella toimivat leipomoyritykset, sekä asiakaskyselyä, joka toteutettiin Meriläisen Leipomon myymälässä.
Kilpailijoita benchmarkatessa selvisi, että yritykset käyttävät sosiaalista mediaa eri tavoin ja eri tyy-leillä. Asiakastutkimus osoitti, että vastaajien näkemys yrityksen toiminnasta oli positiivinen, mutta sosiaalisen median ja verkkosivujen seuraaminen oli todella vähäistä, joten näkyvyyden lisäämisen eteen kannattaa nähdä vaivaa.
Tutkimusten tulosten perusteella Meriläisen Leipomolle tehokkaimmat tavat markkinoida olivat Facebook ja omat verkkosivut. Verkkoon tuotavien sisältöjen laatu ja päivitysten säännöllisyys on tärkeää. Lisäksi digitaalisen markkinoinnin seurantaa ei saa unohtaa, jotta voidaan keskittyä oikeisiin ja tehokkaisiin asioihin. Selvää on, että Meriläisen Leipomolla on käyttämätöntä potentiaalia uusien asiakkaiden hankintaan ja tunnettuuden lisäämiseen. Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää markki-nointitoimenpiteiden vaikutusta myyntiin ja tunnettuuteen.