Tavaralogistiikan muutokset Suomessa vuosina 2000-2030
Lindgren, Henrik (2020)
Lindgren, Henrik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518802
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin katsaus tavaralogistiikan muutoksiin 2000-luvun alusta 2030-luvulle. Tavaralogistiikan tulevaisuutta tutkittiin tässä työssä pääasiassa Suomen maantiekuljetusten ja varastoinnin kannalta. Työn tavoitteena oli kuvata visio siitä, millaista alan toiminta on vuonna 2030.
Ensin työssä tutustuttiin alan lähihistoriaan ja sen jälkeen kuvattiin viime vuosina tapahtunutta kehitystä. Viime vuosien kehitystä tarkasteltiin alaan vaikuttavien tekijöiden, kuten digitalisaation, vastuullisuuden ja globalisaation kautta. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, ajankohtaista verkkomateriaalia sekä kahta eri logistiikkaselvitystä, joita vertailemalla muutos oli selkeästi havaittavissa.
Työn käytännön osana, alan kehityksen ja tulevaisuuden pohtimista varten vierailtiin ajankohtaisissa logistiikkaseminaareissa ja haastateltiin alan ammattilaisia.
Työn tuloksena syntyi käsitys siitä, mitkä tavaralogistiikan osa-alueet ovat kehittyneet ja muuttuneet eniten vuoteen 2030 mennessä. Tuloksista voidaan myös nähdä, miten tapahtuvia muutoksia osataan hallita ja hyödyntää tulevaisuuden logistiikkatoiminnassa. This thesis created an overview of the changes in freight logistics from the beginning of the 21st century to the 2030s. In this work, the future of freight logistics was studied mainly in terms of Finnish road transport and warehousing. The aim of the work was to describe the vision of what the industry will look like in 2030.
First, the recent history of the industry was introduced and then the development in recent years was described. Development in recent years has been examined through factors influencing the sector, such as digitalisation, responsibility and globalization. The data sources used were literature, current online material and two different logistics studies, by comparing which the change was clearly noticeable.
As a practical part of the work, to explore the development and future of the field, current logistics seminars were visited and professionals in the field were interviewed.
As a result of the work, an understanding emerged as to which aspects of freight logistics have developed and changed the most by 2030. The results also show how changes can be managed and utilized in future logistics operations.
Ensin työssä tutustuttiin alan lähihistoriaan ja sen jälkeen kuvattiin viime vuosina tapahtunutta kehitystä. Viime vuosien kehitystä tarkasteltiin alaan vaikuttavien tekijöiden, kuten digitalisaation, vastuullisuuden ja globalisaation kautta. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, ajankohtaista verkkomateriaalia sekä kahta eri logistiikkaselvitystä, joita vertailemalla muutos oli selkeästi havaittavissa.
Työn käytännön osana, alan kehityksen ja tulevaisuuden pohtimista varten vierailtiin ajankohtaisissa logistiikkaseminaareissa ja haastateltiin alan ammattilaisia.
Työn tuloksena syntyi käsitys siitä, mitkä tavaralogistiikan osa-alueet ovat kehittyneet ja muuttuneet eniten vuoteen 2030 mennessä. Tuloksista voidaan myös nähdä, miten tapahtuvia muutoksia osataan hallita ja hyödyntää tulevaisuuden logistiikkatoiminnassa.
First, the recent history of the industry was introduced and then the development in recent years was described. Development in recent years has been examined through factors influencing the sector, such as digitalisation, responsibility and globalization. The data sources used were literature, current online material and two different logistics studies, by comparing which the change was clearly noticeable.
As a practical part of the work, to explore the development and future of the field, current logistics seminars were visited and professionals in the field were interviewed.
As a result of the work, an understanding emerged as to which aspects of freight logistics have developed and changed the most by 2030. The results also show how changes can be managed and utilized in future logistics operations.