Porin Sininauhan Helppi-kahvilan terveysneuvonnan asiakaslähtöinen toiminnan kehitys
Luoma, Jussi; Viljanen, Emilia (2020)
Luoma, Jussi
Viljanen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115973
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata Helppi-kahvilan käyttäjien ajatuksia terveysneuvonnasta ja Helppi-kahvilan toiminnan kehittämisestä. Tavoitteena oli löytää hyviä ja toimivia kehitysehdotuksia, jotka parantaisivat Helppi-kahvilan toimintaa asiakkaita hyödyttäväksi.
Opinnäytetyö suoritettiin yhteistyössä Porin Sininauhan kanssa. Toteutimme tutkimuksen kahtena eri kahvilan aukiolopäivänä. Haastattelut toteutettiin kyselylomakkeen avulla käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistui yhteensä 12 asiakasta (n=12). Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä. Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2019 ja saatiin päätökseen keväällä 2020. Haastattelujen tulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joista käy ilmi asiakkaiden olevan tyytyväisiä ja arvostavan nykyistä toimintaa. Kehitysehdotuksia nousi, osasta vastauksista, joita olivat muun muassa lisäkeskustelumahdollisuudet, yhteiset ulkoaktiviteetit ja pistoapu. Opinnäytetyö ja ilmenneet tulokset siirtyvät Helppi-kahvilan vastaavalle aluekoordinaattori Iida Koskiselle ja hän voi kehittää ehdotuksia parhaaksi näkemällään tavalla.
Opinnäytetyö suoritettiin yhteistyössä Porin Sininauhan kanssa. Toteutimme tutkimuksen kahtena eri kahvilan aukiolopäivänä. Haastattelut toteutettiin kyselylomakkeen avulla käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistui yhteensä 12 asiakasta (n=12). Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä. Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2019 ja saatiin päätökseen keväällä 2020. Haastattelujen tulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joista käy ilmi asiakkaiden olevan tyytyväisiä ja arvostavan nykyistä toimintaa. Kehitysehdotuksia nousi, osasta vastauksista, joita olivat muun muassa lisäkeskustelumahdollisuudet, yhteiset ulkoaktiviteetit ja pistoapu. Opinnäytetyö ja ilmenneet tulokset siirtyvät Helppi-kahvilan vastaavalle aluekoordinaattori Iida Koskiselle ja hän voi kehittää ehdotuksia parhaaksi näkemällään tavalla.