Palkitseminen ja motivaation merkitys kokonaispalkitsemisessa : case Salon Rautaliike Oy
Jussilainen, Marjaana (2020)
Jussilainen, Marjaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618868
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia toimeksiantajaorganisaatiolle sopivaa kokonaispalkitsemisen mallia sekä myös tutkia motivaation merkitystä osana palkitsemista. Tavoitteena on selvittää minkälainen on hyvä kokonaispalkitsemisen malli yritykselle ja samalla pohtia sekä sisäisen, että ulkoisen motivaation vaikutuksia palkitsemisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin palkitsemisen merkitykseen ja strategiaan, aineelliseen ja aineettomaan palkitsemiseen sekä palkitsemisen oikeudenmukaisuuteen. Lisäksi teoriaosuudessa painotettiin sisäisen ja ulkoisen motivaation vaikutuksia palkitsemisessa ja käytiin läpi eri motivaatioteorioita.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, koska haastattelusta haluttiin avoin ja vastavuoroinen keskustelutilanne esitettyjen teemojen ympäriltä. Haastatteluissa on mukana sekä esimiehen, että myyjän näkökulmia esitetyistä teemoista.
Teemahaastattelujen kautta saaduista tuloksista havaittiin, että organisaatiossa palkitsemisen kehittymistä odotetaan tapahtuvan pian. Ilmeni myös että rahallista palkitsemisen muotoa arvostetaan eniten vaikka sekä palautteella, että työssäviihtymisellä on merkittävä vaikutus henkilöstön motivaation yllläpitämiseen.
Tutkimusaineiston perusteella organisaation tulee laatia kirjallinen seloste käytössä olevista eduista ja palkitsemistavoista. Palkitsemisen kokonaisuuden hallinnan odotetaan olevan myös oikeudenmukaista ja suunnitelmallista. Henkilöstölle tulee esittää mahdollisen palkkion tavoiteportaat, jotta työskentelyä osataan ohjata kohti asetettua tavoitetta. The purpose of this thesis is to study the model of the overall rewarding suitable to the principal organization and also to study the significance of the motivation as a part of the rewarding. The objective is to clarify what kind of model of the overall rewarding is good to the company and at the same time to think about the effects of both internal and external motivation in the rewarding.
In the theoretical frame of reference of this thesis the significance and strategy of the rewarding, the material and immaterial rewarding and fairness of the rewarding were studied. Furthermore, the effects of the internal and external motivation were emphasised in the theory share in the rewarding and different motivation theories were reviewed.
The study was qualitative. Semi-structured theme interviews were used as a data acquisition because from the interview one wanted an open and reciprocal discussion situation from around the presented themes. In the interviews there are the salesperson and the superior points of view along that from presented themes.
It was noticed the development of the rewarding from the results that were obtained through the theme interviews that it is expected to take place soon. Also was that the pecuniary form of the rewarding is appreciated at the most. Even though the feedback and feeling happy at work has a significant effect at the motivation of the staff.
On the basis of the research material the organisation has to draw up a written caption of advantages in use and the ways rewarding. It is expected that the control of the wholeness of the rewarding is also equitable and systematic. To the staff the objective stairs of the possible reward have to be presented so that it is known how to direct the working towards as a set objective.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin palkitsemisen merkitykseen ja strategiaan, aineelliseen ja aineettomaan palkitsemiseen sekä palkitsemisen oikeudenmukaisuuteen. Lisäksi teoriaosuudessa painotettiin sisäisen ja ulkoisen motivaation vaikutuksia palkitsemisessa ja käytiin läpi eri motivaatioteorioita.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, koska haastattelusta haluttiin avoin ja vastavuoroinen keskustelutilanne esitettyjen teemojen ympäriltä. Haastatteluissa on mukana sekä esimiehen, että myyjän näkökulmia esitetyistä teemoista.
Teemahaastattelujen kautta saaduista tuloksista havaittiin, että organisaatiossa palkitsemisen kehittymistä odotetaan tapahtuvan pian. Ilmeni myös että rahallista palkitsemisen muotoa arvostetaan eniten vaikka sekä palautteella, että työssäviihtymisellä on merkittävä vaikutus henkilöstön motivaation yllläpitämiseen.
Tutkimusaineiston perusteella organisaation tulee laatia kirjallinen seloste käytössä olevista eduista ja palkitsemistavoista. Palkitsemisen kokonaisuuden hallinnan odotetaan olevan myös oikeudenmukaista ja suunnitelmallista. Henkilöstölle tulee esittää mahdollisen palkkion tavoiteportaat, jotta työskentelyä osataan ohjata kohti asetettua tavoitetta.
In the theoretical frame of reference of this thesis the significance and strategy of the rewarding, the material and immaterial rewarding and fairness of the rewarding were studied. Furthermore, the effects of the internal and external motivation were emphasised in the theory share in the rewarding and different motivation theories were reviewed.
The study was qualitative. Semi-structured theme interviews were used as a data acquisition because from the interview one wanted an open and reciprocal discussion situation from around the presented themes. In the interviews there are the salesperson and the superior points of view along that from presented themes.
It was noticed the development of the rewarding from the results that were obtained through the theme interviews that it is expected to take place soon. Also was that the pecuniary form of the rewarding is appreciated at the most. Even though the feedback and feeling happy at work has a significant effect at the motivation of the staff.
On the basis of the research material the organisation has to draw up a written caption of advantages in use and the ways rewarding. It is expected that the control of the wholeness of the rewarding is also equitable and systematic. To the staff the objective stairs of the possible reward have to be presented so that it is known how to direct the working towards as a set objective.