Markkinointiviestintäsuunnitelma Porin Konekeskus Oy:lle
Kuusamo, Joel (2020)
Kuusamo, Joel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Porin Konekeskus Oy:lle. Yrityksellä ei aiemmin ollut säännöllistä ja suunnitelmallista tapaa markkinointiviestinnän toteuttamisessa. Työn tavoitteena oli arvioida, mitkä markkinointiviestinnän keinot sopivat parhaiten yrityksen käyttöön, ja esitellä toimivaksi arvioituja keinoja ja miten yritys pystyy ottamaan ne käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi analysoitiin toimeksiantajan nykytilannetta eri näkökulmien kautta. Yrityksen vahvuudet ja heikkoudet esiteltiin SWOT-analyysin muodossa, jossa määriteltiin markkinointiviestinnän alueet, joihin työssä haluttiin keskittyä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja markkinointiviestintää, sekä tarkastelun kohteiksi valittuja aiheita, kuten digitaalinen markkinointi, sosiaalisen median markkinointi ja hakukonemarkkinointi. Teoriaosuuden tarkoitus oli antaa yritykselle tietoa käsiteltävistä aiheista. Teoriaosuudessa käsitellyt aiheet perustuvat alan ammattikirjallisuuteen sekä internetlähteisiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa valittuja markkinointiviestinnän keinoja esiteltiin Porin Konekeskus Oy:n näkökulmasta, ja kuinka Porin Konekeskus Oy voi hyödyntää esiteltyjä markkinointiviestinnän keinoja päivittäisessä toiminnassaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi valikoima eri keinoja, jotka ovat yksinkertaisia ja helposti toteuttavia lisäyksiä toimeksiantajan markkinointiviestintään. Tulokset on esitelty tiivistetysti kaaviossa empiirisen osuuden päätteeksi. The subject of this thesis was to prepare a marketing communication plan for Porin Konekeskus Oy. Previously, the company did not have a regular and planned way of implementing marketing communications. The aim of the work was to evaluate which means of marketing communication are best suited for the use of the company, and to present the means that have been evaluated to work well and how the company is able to implement them.
At the beginning of the theoretical part of the thesis, the current situation of the company was analyzed from different perspectives. The company's strengths and weaknesses were presented in the form of a SWOT analysis, which identified the areas of marketing communications that the thesis will be able to focus on.
The theoretical part of the thesis dealt with marketing and marketing communications, as well as the topics selected for review, such as digital marketing, social media marketing and search engine marketing. The purpose of the theoretical part was to provide the company with information on the topics covered. The topics covered in the theoretical part are based on the professional literature in the field and on Internet sources.
In the empirical part of the thesis, the chosen means of marketing communication were presented from the perspective of Porin Konekeskus Oy, and how Porin Konekeskus Oy can utilize the presented means of marketing communication in its daily operations. As a result of the thesis work, a selection of different means was created, which are simple and easy-to-implement additions to the client's marketing communications. The results are summarized in the diagram at the end of the empirical section.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi analysoitiin toimeksiantajan nykytilannetta eri näkökulmien kautta. Yrityksen vahvuudet ja heikkoudet esiteltiin SWOT-analyysin muodossa, jossa määriteltiin markkinointiviestinnän alueet, joihin työssä haluttiin keskittyä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja markkinointiviestintää, sekä tarkastelun kohteiksi valittuja aiheita, kuten digitaalinen markkinointi, sosiaalisen median markkinointi ja hakukonemarkkinointi. Teoriaosuuden tarkoitus oli antaa yritykselle tietoa käsiteltävistä aiheista. Teoriaosuudessa käsitellyt aiheet perustuvat alan ammattikirjallisuuteen sekä internetlähteisiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa valittuja markkinointiviestinnän keinoja esiteltiin Porin Konekeskus Oy:n näkökulmasta, ja kuinka Porin Konekeskus Oy voi hyödyntää esiteltyjä markkinointiviestinnän keinoja päivittäisessä toiminnassaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi valikoima eri keinoja, jotka ovat yksinkertaisia ja helposti toteuttavia lisäyksiä toimeksiantajan markkinointiviestintään. Tulokset on esitelty tiivistetysti kaaviossa empiirisen osuuden päätteeksi.
At the beginning of the theoretical part of the thesis, the current situation of the company was analyzed from different perspectives. The company's strengths and weaknesses were presented in the form of a SWOT analysis, which identified the areas of marketing communications that the thesis will be able to focus on.
The theoretical part of the thesis dealt with marketing and marketing communications, as well as the topics selected for review, such as digital marketing, social media marketing and search engine marketing. The purpose of the theoretical part was to provide the company with information on the topics covered. The topics covered in the theoretical part are based on the professional literature in the field and on Internet sources.
In the empirical part of the thesis, the chosen means of marketing communication were presented from the perspective of Porin Konekeskus Oy, and how Porin Konekeskus Oy can utilize the presented means of marketing communication in its daily operations. As a result of the thesis work, a selection of different means was created, which are simple and easy-to-implement additions to the client's marketing communications. The results are summarized in the diagram at the end of the empirical section.