Vastuullisuuden rooli vaateteollisuudessa
Hänninen, Roosa (2020)
Hänninen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917859
Tiivistelmä
Yritysten vastuullinen toiminta on noussut yhä suuremmaksi huomionkohteeksi lähivuosina. Erityisesti vaateteollisuuden aiheuttamat ympäristölliset ja sosiaaliset vaikutukset ovat herättäneet paljon huomiota. Tämän myötä vaatealan yrityksiin kohdistuu erilaisia vaatimuksia ja paineita, joihin niiden tulisi toiminnallaan vastata. Yritysvastuun kasvavan merkityksen myötä, yritykset ovat alkaneet kiinnittämään huomiota toimitusketjujensa vastuullisuuteen ja tuotannon läpinäkyvyyteen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vastuullisuuden ja yritysvastuun roolia vaateteollisuudessa. Keskeisimpiä teemoja olivat yritysvastuun osa-alueiden määrittely, vastuuraportointi sekä sidosryhmien rooli yritysvastuussa. Vaateteollisuuden vastuullisuutta käsiteltiin YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden sekä vaatealan kolmen suurimman päävaikutuksen kautta. Työn empiirisen osan esimerkkiyrityksiksi valittiin ruotsalainen Nudie Jeans ja saksalainen Armedangels ja työn tavoitteena oli tutkia niiden käyttämiä yritysvastuun keinoja. Tutkittavat osa-alueet koostuivat ympäristön, sosiaalisten ja tuotannollisten vaikutusten tarkastelusta ja siitä, miten yritykset ovat toiminnallaan ottaneet kantaa kyseisiin teemoihin. Lisäksi analysoitiin ja vertailtiin yrityksien käyttämien keinojen onnistuneisuutta.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla kyseisten yritysten vastuuraportteja, jonka lisäksi tutkittiin myös yritysvastuun toteutumista molempien yritysten Instagram-kanavissa. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville minkälaisia yritysvastuun keinoja kyseiset yritykset olivat toiminnassan käyttäneet sekä käytännön esimerkkejä siitä, kuinka vastuullinen vaateteollisuuden yritys nykypäivänä toimii. Analysoidessa yritysten toimintaa saatiin selville, että kumpikin yritys oli omalla tavallaan onnistunut toteuttamaan yritysvastuuta käytännön toiminnassaan, mutta myös kehitettäviä osa-alueita löytyi. Kokonaisuudessaan molemmat yritykset olivat pyrkineet läpinäkyvään tuotantoon, joka ottaa huomioon sekä ympäristön että ihmiset. Sustainability as a concept has become more and more topical during the present day. In the clothing industry, the environmental and social impacts in particular, have drawn attention at a large scale. Because of this, the companies inside this industry face certain requirements and pressure, which they need to consider in their actions. Due to the increasing significance of sustainability, businesses have started to pay attention into their supply chains and to the transparency of their production.
The objective of this thesis was to examine the role of sustainability inside of the clothing industry. Essential concepts were the definition of different fields in corporate social responsibility, reporting and the role of stakeholders in corporate responsibility. The sustainability in the clothing industry was considered through the sustainable development goals of the UN, and through the three major impacts of the clothing industry. The chosen case companies for the empirical part were Swedish Nudie Jeans and German Armedangels, and the aim was to examine their approach in corporate responsibility. Different fields of the research included the examining of the environmental, social and production impacts and how these companies have responded to these themes. In addition, the success of the approaches of the companies were analyzed and compared.
The research was implemented by examining the sustainability reports of the case companies. Furthermore, the implementation of corporate responsibility in the Instagram channels of both companies was examined. The result of the research discovered the means of corporate responsibility that these companies had used in their operations, as well as practical examples of how a responsible company operates in today’s clothing industry. An analysis of the companies’ operations revealed that both of them had succeeded by implementing corporate responsibility in their practical operations and in their own way but areas for development were also found. Overall, both companies had strived for transparent production that takes both the environment and people into account.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vastuullisuuden ja yritysvastuun roolia vaateteollisuudessa. Keskeisimpiä teemoja olivat yritysvastuun osa-alueiden määrittely, vastuuraportointi sekä sidosryhmien rooli yritysvastuussa. Vaateteollisuuden vastuullisuutta käsiteltiin YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden sekä vaatealan kolmen suurimman päävaikutuksen kautta. Työn empiirisen osan esimerkkiyrityksiksi valittiin ruotsalainen Nudie Jeans ja saksalainen Armedangels ja työn tavoitteena oli tutkia niiden käyttämiä yritysvastuun keinoja. Tutkittavat osa-alueet koostuivat ympäristön, sosiaalisten ja tuotannollisten vaikutusten tarkastelusta ja siitä, miten yritykset ovat toiminnallaan ottaneet kantaa kyseisiin teemoihin. Lisäksi analysoitiin ja vertailtiin yrityksien käyttämien keinojen onnistuneisuutta.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla kyseisten yritysten vastuuraportteja, jonka lisäksi tutkittiin myös yritysvastuun toteutumista molempien yritysten Instagram-kanavissa. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville minkälaisia yritysvastuun keinoja kyseiset yritykset olivat toiminnassan käyttäneet sekä käytännön esimerkkejä siitä, kuinka vastuullinen vaateteollisuuden yritys nykypäivänä toimii. Analysoidessa yritysten toimintaa saatiin selville, että kumpikin yritys oli omalla tavallaan onnistunut toteuttamaan yritysvastuuta käytännön toiminnassaan, mutta myös kehitettäviä osa-alueita löytyi. Kokonaisuudessaan molemmat yritykset olivat pyrkineet läpinäkyvään tuotantoon, joka ottaa huomioon sekä ympäristön että ihmiset.
The objective of this thesis was to examine the role of sustainability inside of the clothing industry. Essential concepts were the definition of different fields in corporate social responsibility, reporting and the role of stakeholders in corporate responsibility. The sustainability in the clothing industry was considered through the sustainable development goals of the UN, and through the three major impacts of the clothing industry. The chosen case companies for the empirical part were Swedish Nudie Jeans and German Armedangels, and the aim was to examine their approach in corporate responsibility. Different fields of the research included the examining of the environmental, social and production impacts and how these companies have responded to these themes. In addition, the success of the approaches of the companies were analyzed and compared.
The research was implemented by examining the sustainability reports of the case companies. Furthermore, the implementation of corporate responsibility in the Instagram channels of both companies was examined. The result of the research discovered the means of corporate responsibility that these companies had used in their operations, as well as practical examples of how a responsible company operates in today’s clothing industry. An analysis of the companies’ operations revealed that both of them had succeeded by implementing corporate responsibility in their practical operations and in their own way but areas for development were also found. Overall, both companies had strived for transparent production that takes both the environment and people into account.