Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Virtuaalinen elämyslääke lapsipotilaille : ahdistuneisuuden mittaaminen lasten piirustuksista
Asukas, Eva-Maria; Kosonen, Pasi (2020)
Asukas, Eva-Maria
Kosonen, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618945
Tiivistelmä
Lapsen kokemus sairaalassa olemisesta voi olla ahdistava ja pelottava. Negatiiviset kokemukset vaikuttavat lapseen eri tavalla mitä aikuiseen. Lapsen traumatisoituminen voi hidastaa kognitiivista ja emotionaalista kehitystä. Pelokkaan lapsen on vaikea verbaalisesti kertoa tuntemuksistaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli mitata lapsipotilaiden ahdistuneisuuden määrää piirroksista CD:H –mittarilla, kun EOS® system kuvantamisessa on käytetty AR- ja VR-tekniikkaan perustuvaa elämyslääkettä. Tavoitteena on tuottaa tietoa CD:H -mittarin käytettävyydestä lasten ahdistuksen mittauksessa virtuaalilääkkeen yhteydessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena mittaamalla CD:H -mittarilla pisteet EOS® system kuvannassa käyneiden 4-11 -vuotiaiden (n=28) Varsinais-Suomen sairaanhoito-piirin alueen lasten piirroksista. Lasten kokonaispistemäärän vaihtelu oli 43-149, kaikkien pisteiden keskiarvo oli 86. Poikien pisteiden keskiarvo oli korkeampi kuin tyttöjen. Ikävuosittain verrattuna viisivuotiaat saivat korkeimman keskiarvon muihin ikävuosiin verrattuna, alimman keskiarvon sai neljävuotiaat. CD:H -mittarin ahdistuneisuusluokituksen mukaan 46% lapsista saivat alhaisen ahdistuksen tason pistemäärän. Erittäin korkean ahdistuneisuuden tason pisteitä ei saanut yksikään. Muissa tutkimuksissa viimeisen vuoden aikana olleiden pisteiden keskiarvot nousivat kahden kerran jälkeen. Aiempi kerta EOS® system kuvantamisessa ei vaikuttanut merkittävästä pisteiden keskiarvoon.
Opinnäytetyön otos oli suppea, jolla on vaikutusta sen luotettavuuteen. Tulokset kuitenkin kertovat lasten alhaisesta ahdistuksen määrästä, joka tukee virtuaalilääkettä ahdistuksen hallintakeinona. CD:H -mittarin ohjeet ovat tarkkoja, mutta osa mitattavista elementeistä jäävät tulkinnan varaisiksi. CD:H -mittarin käyttöohjeet voisivat olla käyttäjäystävällisempiä, jossa pisteytyksen kriteerit olisivat tarkemmat. CD:H -mittari on sopiva apukeino muiden ahdistusta mittaavien menetelmien tukena.
Jatkossa tarvitaan lisää tutkimustietoa menetelmistä, missä lapsen ahdistusta mitataan lapselta suoraan. On myös tarpeellista kehittää virtuaalilääkkeen kaltaisia pelon lieventämiskeinoja. Child’s experience in a hospital can be distressing and frightening. Negative experience can effect on children differently than on adults. Child’s traumatization can stunt cognitive and emotional growth. A fearful child has difficulties in expressing verbally their emotional status.
Purpose of the thesis was to measure the amount of anxiety about pediatric patients from drawings using CD:H -instrument, when AR and VR -technology based virtual medicine was used in EOS® -imaging. The objective was to produce information to the usefulness of the CD:H-instrument measuring child‘s anxiety about while using virtual medicine.
The thesis was carried out as quantitative study by measuring anxiety in 4 - 11 -year old children with CD:H -instrument. The children (n=28) have gone to EOS® system imagining and were from the Hospital District of Southwest Finland. The children’s total scoring varied by 43 – 149, the score’s total average was 86. Boys point scoring average was higher than the average points of girls. The age group of five-year-old had the biggest average compared with other age groups, the lowest score was by four-year-old’s. According to the CD:H -instrument anxiety level rating, 46% of the children scored low on anxiety level. No one received results, that would have amounted to very high anxiety level. Children who had gone to other operations during last year had higher average of points after the second time. A previous EOS® system imagining didn’t have effect on the overall average of points.
The thesis’ sample was succinct, which has an impact on its reliability. The results, however, do tell about children’s lower anxiety amount, which supports the effect of the virtual medicine on managing anxiety. CD:H -instrument manual was exact, however some elements had to be measured by interpretation. The manual for CD:H could be more user friendly with more exact criterion on some scoring. CD:H -instrument was a suitable resource for supporting other methods of measuring anxiety.
In the future, more research data will be needed on methods where child anxiety was measured directly from the child. It is also necessary to develop more anxiety mitigation methods such as virtual medicine.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli mitata lapsipotilaiden ahdistuneisuuden määrää piirroksista CD:H –mittarilla, kun EOS® system kuvantamisessa on käytetty AR- ja VR-tekniikkaan perustuvaa elämyslääkettä. Tavoitteena on tuottaa tietoa CD:H -mittarin käytettävyydestä lasten ahdistuksen mittauksessa virtuaalilääkkeen yhteydessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena mittaamalla CD:H -mittarilla pisteet EOS® system kuvannassa käyneiden 4-11 -vuotiaiden (n=28) Varsinais-Suomen sairaanhoito-piirin alueen lasten piirroksista. Lasten kokonaispistemäärän vaihtelu oli 43-149, kaikkien pisteiden keskiarvo oli 86. Poikien pisteiden keskiarvo oli korkeampi kuin tyttöjen. Ikävuosittain verrattuna viisivuotiaat saivat korkeimman keskiarvon muihin ikävuosiin verrattuna, alimman keskiarvon sai neljävuotiaat. CD:H -mittarin ahdistuneisuusluokituksen mukaan 46% lapsista saivat alhaisen ahdistuksen tason pistemäärän. Erittäin korkean ahdistuneisuuden tason pisteitä ei saanut yksikään. Muissa tutkimuksissa viimeisen vuoden aikana olleiden pisteiden keskiarvot nousivat kahden kerran jälkeen. Aiempi kerta EOS® system kuvantamisessa ei vaikuttanut merkittävästä pisteiden keskiarvoon.
Opinnäytetyön otos oli suppea, jolla on vaikutusta sen luotettavuuteen. Tulokset kuitenkin kertovat lasten alhaisesta ahdistuksen määrästä, joka tukee virtuaalilääkettä ahdistuksen hallintakeinona. CD:H -mittarin ohjeet ovat tarkkoja, mutta osa mitattavista elementeistä jäävät tulkinnan varaisiksi. CD:H -mittarin käyttöohjeet voisivat olla käyttäjäystävällisempiä, jossa pisteytyksen kriteerit olisivat tarkemmat. CD:H -mittari on sopiva apukeino muiden ahdistusta mittaavien menetelmien tukena.
Jatkossa tarvitaan lisää tutkimustietoa menetelmistä, missä lapsen ahdistusta mitataan lapselta suoraan. On myös tarpeellista kehittää virtuaalilääkkeen kaltaisia pelon lieventämiskeinoja.
Purpose of the thesis was to measure the amount of anxiety about pediatric patients from drawings using CD:H -instrument, when AR and VR -technology based virtual medicine was used in EOS® -imaging. The objective was to produce information to the usefulness of the CD:H-instrument measuring child‘s anxiety about while using virtual medicine.
The thesis was carried out as quantitative study by measuring anxiety in 4 - 11 -year old children with CD:H -instrument. The children (n=28) have gone to EOS® system imagining and were from the Hospital District of Southwest Finland. The children’s total scoring varied by 43 – 149, the score’s total average was 86. Boys point scoring average was higher than the average points of girls. The age group of five-year-old had the biggest average compared with other age groups, the lowest score was by four-year-old’s. According to the CD:H -instrument anxiety level rating, 46% of the children scored low on anxiety level. No one received results, that would have amounted to very high anxiety level. Children who had gone to other operations during last year had higher average of points after the second time. A previous EOS® system imagining didn’t have effect on the overall average of points.
The thesis’ sample was succinct, which has an impact on its reliability. The results, however, do tell about children’s lower anxiety amount, which supports the effect of the virtual medicine on managing anxiety. CD:H -instrument manual was exact, however some elements had to be measured by interpretation. The manual for CD:H could be more user friendly with more exact criterion on some scoring. CD:H -instrument was a suitable resource for supporting other methods of measuring anxiety.
In the future, more research data will be needed on methods where child anxiety was measured directly from the child. It is also necessary to develop more anxiety mitigation methods such as virtual medicine.