Urheilumarkkinoinnin kehittäminen: Case Soho SS
Vuollet, Jaakko (2020)
Vuollet, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618910
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, mikä on saanut toimeksiantajan, eli Soho Sporting Society ry:n, jalkapallojaoston edustusjoukkueen nykyiset pelaajat liittymään joukkueeseen. Lisäksi työn tavoitteena on selvittää, miten toimeksiantajan jalkapallojaoston edustusjoukkueelle voitaisiin saada lisää näkyvyyttä ja sitä kautta lisää pelaajia mukaan toimintaan. Tutkija pelaa myös itse edustusjoukkueessa ja työ toteutetaan mielenkiinnosta ja kehittämishalusta seuraa ja lajia kohtaan.
Teoriaosuudessa perehdytään työn kannalta olennaisiin käsitteisiin ja aiheisiin. Näitä ovat harrastepohjainen kilpaurheilu, markkinointi ja urheilumarkkinointi. Käsitteet esitellään yleisesti ja harrastepohjaisen kilpaurheilun kohdalla käydään läpi myös siihen liittyviä ongelmia. Lisäksi käsitellään tämänhetkistä ulkoista viestintää Sohossa.
Tutkimusosuutena työssä toimii haastattelututkimus, johon vastasi seitsemän Sohon jalkapallojaoston edustusjoukkueessa pelaavaa pelaajaa. Tutkimukseen sisältyi avoimia kysymyksiä ja se suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustuloksista voidaan päätellä suurimmaksi syyksi joukkueeseen liittymiselle kaverit ja tutut. Näkyvyyden ja pelaajien hankkimisen parhaaksi keinoksi nousi tutkimustulosten pohjalta sosiaalisen median käyttö.
Teoriaosuudessa perehdytään työn kannalta olennaisiin käsitteisiin ja aiheisiin. Näitä ovat harrastepohjainen kilpaurheilu, markkinointi ja urheilumarkkinointi. Käsitteet esitellään yleisesti ja harrastepohjaisen kilpaurheilun kohdalla käydään läpi myös siihen liittyviä ongelmia. Lisäksi käsitellään tämänhetkistä ulkoista viestintää Sohossa.
Tutkimusosuutena työssä toimii haastattelututkimus, johon vastasi seitsemän Sohon jalkapallojaoston edustusjoukkueessa pelaavaa pelaajaa. Tutkimukseen sisältyi avoimia kysymyksiä ja se suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustuloksista voidaan päätellä suurimmaksi syyksi joukkueeseen liittymiselle kaverit ja tutut. Näkyvyyden ja pelaajien hankkimisen parhaaksi keinoksi nousi tutkimustulosten pohjalta sosiaalisen median käyttö.