Ollaanko kavereita? : Viisivuotiaiden lasten kaveritaitojen tukeminen
Martikkala, Minna; Lappalainen, Mira (2020)
Martikkala, Minna
Lappalainen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718962
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa neljä kaveritaitoja tukevaa interventioita viisivuotiaille lapsille. Aluksi lapsia havainnoitiin kaveritaitojen osalta RALLA-havainnointilomakkeella ja niiden pohjalta suunniteltiin interventioiden sisältö.
Interventioista ehdittiin toteuttaa kaksi, minkä jälkeen valtioneuvosto ohjeisti perheitä siirtämään lapset valtakunnallisesti kotihoitoon vallitsevan COVID-19-tilanteen vuoksi. Suunnitelmat muutettiin siten, että kahden toteutumattoman intervention tilalta tehtiin yksityiskohtaiset suunnitelmat kolmen kaveritaitoja vahvistavan intervention toteutukseen. Lopputuloksena oli viisi kaveritaitoja vahvistavaa interventiosuunnitelmaa päiväkodin käyttöön tulevaisuudessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esiin varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita vuorovaikutuksen ja kaveritaitojen näkökulmasta. Kaveritaidot voidaan jakaa neljään osa-alueeseen, jotka ovat osana teoreettista viitekehystä. Näiden lisäksi teoriaosuudessa kuvataan tunnetaitoja, osallisuutta ja havainnointia varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö tehtiin Raahessa sijaitsevaan yksityiseen päiväkotiin. Interventioihin osallistui yhdeksän viisivuotiasta lasta. Yhteistyöpäiväkodin toiveena oli, että opinnäytetyössä hyödynnettäisiin myös heidän omaa vasta julkaistua kaveritaitomateriaaliaan.
Interventioista ehdittiin toteuttaa kaksi, minkä jälkeen valtioneuvosto ohjeisti perheitä siirtämään lapset valtakunnallisesti kotihoitoon vallitsevan COVID-19-tilanteen vuoksi. Suunnitelmat muutettiin siten, että kahden toteutumattoman intervention tilalta tehtiin yksityiskohtaiset suunnitelmat kolmen kaveritaitoja vahvistavan intervention toteutukseen. Lopputuloksena oli viisi kaveritaitoja vahvistavaa interventiosuunnitelmaa päiväkodin käyttöön tulevaisuudessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esiin varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita vuorovaikutuksen ja kaveritaitojen näkökulmasta. Kaveritaidot voidaan jakaa neljään osa-alueeseen, jotka ovat osana teoreettista viitekehystä. Näiden lisäksi teoriaosuudessa kuvataan tunnetaitoja, osallisuutta ja havainnointia varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö tehtiin Raahessa sijaitsevaan yksityiseen päiväkotiin. Interventioihin osallistui yhdeksän viisivuotiasta lasta. Yhteistyöpäiväkodin toiveena oli, että opinnäytetyössä hyödynnettäisiin myös heidän omaa vasta julkaistua kaveritaitomateriaaliaan.