Asiakaskokemus Ihanat Putiikit -konseptissa
Koikkalainen, Sara (2020)
Koikkalainen, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718961
Tiivistelmä
Viime vuosina asiakaskokemus on noussut yhdeksi tärkeimmäksi kilpailutekijäksi kuluttajaliiketoiminnassa. Pärjätäkseen markkinoilla yritysten tulee huomioida asiakkaansa entistä kokonaisvaltaisemmin.
Ihanat Putiikit on Jyväskylän keskustan kivijalkaliikkeille suunnattu konsepti, joka järjestää heille muun muassa yhteismarkkinoinnin toimia ja erilaisia tapahtumia. Konsepti on suhteellisen uusi, joten sen asiakaskokemusta ei ole tutkittu aiemmin. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat olivat kokeneet konseptin ja olivatko he ylipäätään tietoisia siitä.
Toinen selvitettävä asia oli, mistä eri tekijöistä asiakaskokemus kivijalkaliikkeessä muodostuu. Tähän paneuduttiin työn teoriaosuudessa. Lisäksi toimeksiantaja toivoi, että tutkimus antaisi hänelle konkreettisia tietoja siitä, miten Ihanat Putiikit -konseptia voitaisiin lähteä kehittämään asiakokemuksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokysely. Kyselyn jako hoidettiin Facebookissa sivuilla, josta kohderyhmä uskottiin olevan parhaiten tavoitettavissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat Ihanissa Putiikeissa mukana olevien kivijalkaliikkeiden asiakkaat. Lisäksi vastaajilla toivottiin olevan jonkinlainen käsitys siitä, mikä on Ihanat Putiikit. Kysely koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että ne kyselyyn vastanneet henkilöt, jotka olivat tietoisia Ihanista Putiikeista, olivat jokseenkin tyytyväisiä niihin. Tulosten avulla saatiin myös selville ehdotuksia toimista, joilla Ihanien Putiikkien asiakaskokemusta voitaisiin kehittää.
Ihanat Putiikit on Jyväskylän keskustan kivijalkaliikkeille suunnattu konsepti, joka järjestää heille muun muassa yhteismarkkinoinnin toimia ja erilaisia tapahtumia. Konsepti on suhteellisen uusi, joten sen asiakaskokemusta ei ole tutkittu aiemmin. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat olivat kokeneet konseptin ja olivatko he ylipäätään tietoisia siitä.
Toinen selvitettävä asia oli, mistä eri tekijöistä asiakaskokemus kivijalkaliikkeessä muodostuu. Tähän paneuduttiin työn teoriaosuudessa. Lisäksi toimeksiantaja toivoi, että tutkimus antaisi hänelle konkreettisia tietoja siitä, miten Ihanat Putiikit -konseptia voitaisiin lähteä kehittämään asiakokemuksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokysely. Kyselyn jako hoidettiin Facebookissa sivuilla, josta kohderyhmä uskottiin olevan parhaiten tavoitettavissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat Ihanissa Putiikeissa mukana olevien kivijalkaliikkeiden asiakkaat. Lisäksi vastaajilla toivottiin olevan jonkinlainen käsitys siitä, mikä on Ihanat Putiikit. Kysely koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että ne kyselyyn vastanneet henkilöt, jotka olivat tietoisia Ihanista Putiikeista, olivat jokseenkin tyytyväisiä niihin. Tulosten avulla saatiin myös selville ehdotuksia toimista, joilla Ihanien Putiikkien asiakaskokemusta voitaisiin kehittää.