Kestävän kehityksen mukaisen tuotevalikoiman asiakaslähtöinen kehittäminen
Huttunen, Jonna-Jessika (2020)
Huttunen, Jonna-Jessika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218511
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin RIVA Clothingin nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden
mielipiteitä ja toiveita koskien yrityksen tuotteita ja tuotevalikoimaa. Tutkimuskysymysten
avulla pyrittiin selvittämään, mitä tuotteita valikoimaa ja tuoteominaisuuksia tuotteille
vastaajat haluaisivat. Lisäksi selvitettiin vastaajien mielipiteitä ja tyytyväisyyttä nykyisiä
tuotteita ja tuotevalikoimaa kohtaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muotikaupan tuotteiden määritelmiä ja
tuoteominaisuuksia sekä valikoimasuunnittelua, joiden pohjalta muodostettiin kysely.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä. Linkki webropol-kyselyyn jaettiin
yrityksen Facebook-sivuilla kaksi kertaa. Vastausaika oli 19.-26.11.2019. Vastauksia saatiin yhteensä 300, mutta tarkkaa vastausprosenttia ei otantamenetelmästä johtuen pystytty laskemaan.
Tulokset osoittivat, että RIVA Clothingin valikoimaa pidettiin pääosin hyvänä, ei
puutteellisena muttei monipuolisenakaan. Eniten uusia tuotteita haluttiin yläosiin sekä
asusteisiin, ja uusista tuotteista etenkin pitkähihaiset t-paidat ja neuletuotteet kiinnostivat.
Väreihin toivottiin ruskansävyjä, kuten viininpunaista, keltaista ja metsänvihreää.
Materiaaleista selvästi eniten kestävän kehityksen mukaiset vaihtoehdot kuten
luomupuuvilla ja tencel olivat halutuimpia. Toisaalta elastaanin käyttökään ei suurinta osaa
vastaajista haitannut, vaikka se yleisesti mielletään epäekologiseksi. Tuloksista koostettiin
kehitysehdotus siitä, millaiseksi RIVAn valikoimaa voisi kehittää.
mielipiteitä ja toiveita koskien yrityksen tuotteita ja tuotevalikoimaa. Tutkimuskysymysten
avulla pyrittiin selvittämään, mitä tuotteita valikoimaa ja tuoteominaisuuksia tuotteille
vastaajat haluaisivat. Lisäksi selvitettiin vastaajien mielipiteitä ja tyytyväisyyttä nykyisiä
tuotteita ja tuotevalikoimaa kohtaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muotikaupan tuotteiden määritelmiä ja
tuoteominaisuuksia sekä valikoimasuunnittelua, joiden pohjalta muodostettiin kysely.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä. Linkki webropol-kyselyyn jaettiin
yrityksen Facebook-sivuilla kaksi kertaa. Vastausaika oli 19.-26.11.2019. Vastauksia saatiin yhteensä 300, mutta tarkkaa vastausprosenttia ei otantamenetelmästä johtuen pystytty laskemaan.
Tulokset osoittivat, että RIVA Clothingin valikoimaa pidettiin pääosin hyvänä, ei
puutteellisena muttei monipuolisenakaan. Eniten uusia tuotteita haluttiin yläosiin sekä
asusteisiin, ja uusista tuotteista etenkin pitkähihaiset t-paidat ja neuletuotteet kiinnostivat.
Väreihin toivottiin ruskansävyjä, kuten viininpunaista, keltaista ja metsänvihreää.
Materiaaleista selvästi eniten kestävän kehityksen mukaiset vaihtoehdot kuten
luomupuuvilla ja tencel olivat halutuimpia. Toisaalta elastaanin käyttökään ei suurinta osaa
vastaajista haitannut, vaikka se yleisesti mielletään epäekologiseksi. Tuloksista koostettiin
kehitysehdotus siitä, millaiseksi RIVAn valikoimaa voisi kehittää.