Virtuaalielämys lasten kuvantamisessa
Hyppänen, Satu (2020)
Hyppänen, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719002
Tiivistelmä
Ihmisläheistä ja innovatiivista palvelukehitystä aikuisille asiakkaille sosiaali- ja terveysalalla on pyritty kehittämään jo melko pitkään. On myöskin tärkeä pyrkiä tarjoamaan lapsiasiakkaille parhaita mahdollisia palvelukokemuksia. VSSHPn radiologian toimialue haluaa kantaa vastuunsa näissä strategiakohdissa potilaslähtöisen toiminnan suunnittelulla ja lasten kuvauksien kehittämisellä.
Tämä kehittämisprojekti liittyy Virtuaalinen elämyslääke-hankkeeseen (2018-2020, Euroopan sosiaalirahasto). Kehittämishankkeessa EOS®-laitteen toimintaympäristöön oli suunniteltu lasten toimintakykyä parantava ympäristö ja virtuaalielämyslääke. Kehittämisprojektissa tarkoituksena oli arvioida vartalon alueen pyyhkäisykuvantamisessa käyvien lapsiasiakkaiden ja heidän perheidensä kokemuksia sekä AR-tekniikkaan perustuvan elämyslääkkeen vaikutuksia kuvauskokemukseen sekä elämyslääkkeen käytettävyyttä. Kehittämisprojektissa tuotetun tiedon pohjalta voidaan koota kehittämissuosituksia lapsiasiakkaiden kuvantamiskokemusten kehittämiseksi.
Aineistonkeruu suoritettiin syksyllä 2019 ja keväällä 2020 radiologian yksikössä, jossa virtuaalielämyksen sovellusta käytettiin lasten kuvantamisen yhteydessä. Aineisto kerättiin kyselyä (n=31), havainnointia ja teemahaastattelua hyödyntäen vartalon alueen pyyhkäisykuvantamiseen tulleilta lapsilta. Kyselyyn osallistui 20 tyttöä ja 11 poikaa perheenjäsenineen. Poikien iät vaihtelivat 4-10 vuoden välillä, ja tyttöjen iät vaihtelivat 6-11 vuoden välillä. Haastateltuja ja havainnoituja lapsia perheineen oli yhteensä (n=18).
Suurin osa lapsista ja perheistä koki elämyksen käytön mieluisaksi kuvantamisen yhteydessä. Tablettikäyttöistä sovellusta pidettiin helppokäyttöisenä. Myös pienimmät lapset osasivat käyttää sitä. Lapset pitivät Kamu-hahmon puheesta. Lapset myös keskittyivät hyvin kuvauksessa, kun käytettiin virtuaalielämystä. Lapset pitivät väreistä ja kuvista, joita tässä lisätyn todellisuuden sovelluksessa oli. Palaute lapsilta ja vanhemmilta sovelluksesta ja sen käytöstä kuvauksen yhteydessä oli hyvää. Kehittämisprojektin tuotosta on tarkoitus jatkossa hyödyntää TYKSin rakennettavan lastensairaalaan siirrettävässä radiologian yksikössä. Virtuaalielämystä tai sen kaltaista toteutussisältöä voidaan hyödyntää myös muissa lasten terveyspalveluihin suunnatuissa kehittämisprojekteissa tai palvelukokonaisuuksissa. It has been developed health care and well-being service and experiences for adult customers. It is also important to provide best service experiences for children. VSSHP radiology wants to be responsible for these strategy sections, planning of operations with patient-friendlyness and developing children’s diagnostic imaging.
This development project is part of Finnish Virtual Medicine projects – Creative Competence for Social and Health Care (2018-2020, European Social Fund). A Virtual Medicine Application has been developed to radiology unit. This application is based on AR technology. The aim of this project was estimating the usability of this virtual medicine application called Kamu and find out users' experiences and benefits to provide more positive experiences of slot-scanning imaging for children and their families. The produced information can combine the guideline of developing of children’s diagnostic imaging experiences.
Data gathering was carried out in the autumn of 2019 and in the spring 2020. Theme questionnaire survey, observations and interviews for children and their families were used as a data gathering method. Children were using Virtual Medicine Application during a slot-scanning imaging when they came to radiology unit. Twenty of these questionnaires were girls with families and eleven were boys with families. Boys were aged between 4 to 10 and girls were aged to 6 to 11. Eighteen children and families were observated and interviewed.
The majority of children enjoyed to use Kamu application. Kamu Application were easy to use also for smaller children. Children liked the way Kamu Character talked to them on Virtual Medicine Application. Children were focused very well during the slot-scanning imaging when Kamu application were used. Children also liked colours and pictures of this experience. Feedback from children and families was good. This development application will intend to relocate in radiology unit in the future at the new children’s hospital. The produced guidelines can also be utilised in others virtual reality realisations and healthcare services that are aimed at children.
Tämä kehittämisprojekti liittyy Virtuaalinen elämyslääke-hankkeeseen (2018-2020, Euroopan sosiaalirahasto). Kehittämishankkeessa EOS®-laitteen toimintaympäristöön oli suunniteltu lasten toimintakykyä parantava ympäristö ja virtuaalielämyslääke. Kehittämisprojektissa tarkoituksena oli arvioida vartalon alueen pyyhkäisykuvantamisessa käyvien lapsiasiakkaiden ja heidän perheidensä kokemuksia sekä AR-tekniikkaan perustuvan elämyslääkkeen vaikutuksia kuvauskokemukseen sekä elämyslääkkeen käytettävyyttä. Kehittämisprojektissa tuotetun tiedon pohjalta voidaan koota kehittämissuosituksia lapsiasiakkaiden kuvantamiskokemusten kehittämiseksi.
Aineistonkeruu suoritettiin syksyllä 2019 ja keväällä 2020 radiologian yksikössä, jossa virtuaalielämyksen sovellusta käytettiin lasten kuvantamisen yhteydessä. Aineisto kerättiin kyselyä (n=31), havainnointia ja teemahaastattelua hyödyntäen vartalon alueen pyyhkäisykuvantamiseen tulleilta lapsilta. Kyselyyn osallistui 20 tyttöä ja 11 poikaa perheenjäsenineen. Poikien iät vaihtelivat 4-10 vuoden välillä, ja tyttöjen iät vaihtelivat 6-11 vuoden välillä. Haastateltuja ja havainnoituja lapsia perheineen oli yhteensä (n=18).
Suurin osa lapsista ja perheistä koki elämyksen käytön mieluisaksi kuvantamisen yhteydessä. Tablettikäyttöistä sovellusta pidettiin helppokäyttöisenä. Myös pienimmät lapset osasivat käyttää sitä. Lapset pitivät Kamu-hahmon puheesta. Lapset myös keskittyivät hyvin kuvauksessa, kun käytettiin virtuaalielämystä. Lapset pitivät väreistä ja kuvista, joita tässä lisätyn todellisuuden sovelluksessa oli. Palaute lapsilta ja vanhemmilta sovelluksesta ja sen käytöstä kuvauksen yhteydessä oli hyvää. Kehittämisprojektin tuotosta on tarkoitus jatkossa hyödyntää TYKSin rakennettavan lastensairaalaan siirrettävässä radiologian yksikössä. Virtuaalielämystä tai sen kaltaista toteutussisältöä voidaan hyödyntää myös muissa lasten terveyspalveluihin suunnatuissa kehittämisprojekteissa tai palvelukokonaisuuksissa.
This development project is part of Finnish Virtual Medicine projects – Creative Competence for Social and Health Care (2018-2020, European Social Fund). A Virtual Medicine Application has been developed to radiology unit. This application is based on AR technology. The aim of this project was estimating the usability of this virtual medicine application called Kamu and find out users' experiences and benefits to provide more positive experiences of slot-scanning imaging for children and their families. The produced information can combine the guideline of developing of children’s diagnostic imaging experiences.
Data gathering was carried out in the autumn of 2019 and in the spring 2020. Theme questionnaire survey, observations and interviews for children and their families were used as a data gathering method. Children were using Virtual Medicine Application during a slot-scanning imaging when they came to radiology unit. Twenty of these questionnaires were girls with families and eleven were boys with families. Boys were aged between 4 to 10 and girls were aged to 6 to 11. Eighteen children and families were observated and interviewed.
The majority of children enjoyed to use Kamu application. Kamu Application were easy to use also for smaller children. Children liked the way Kamu Character talked to them on Virtual Medicine Application. Children were focused very well during the slot-scanning imaging when Kamu application were used. Children also liked colours and pictures of this experience. Feedback from children and families was good. This development application will intend to relocate in radiology unit in the future at the new children’s hospital. The produced guidelines can also be utilised in others virtual reality realisations and healthcare services that are aimed at children.