Aloittavan yrityksen asiakasyhteisön rakentaminen sitouttavan sisältömarkkinoinnin keinoin
Niemelä, Iina (2020)
Niemelä, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719067
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millaisen sisällön avulla toimeksiantaja voi rakentaa sitoutunutta yhteisöä Instagram-tilinsä ympärille. Toimeksiantaja, Entä jos -kauppa, on huhtikuussa 2020 avattu verkkokirjakauppa, joka kokoaa saman verkkokaupan sivuille Suomen eri kustantamoiden itsensä kehittämisen kirjat.
Teoreettinen viitekehys muodostui pääosin aiheista sisältömarkkinointi, sitouttaminen, sosiaalinen media ja Instagram. Teoriasta kerätyn tiedon avulla rakennettiin kvantitatiivinen verkkokysely, johon kerättiin vastauksia kahden viikon ajan maaliskuussa 2020. Tutkimuksen keskeisessä osassa oli sisältömarkkinoinnin matriisin hyödyntäminen. Kyselyn tarkoitus oli selvittää, millaisen sisällön verkkokaupan kohdeasiakkaat kokivat miellyttävänä ja mitkä sisällöt saivat heidät reagoimaan. Kyselyyn vastasi 211 henkilöä.
Tuloksista selvisi, että erityisesti inspiroivaa sisältöä pidettiin tärkeänä aloittavan verkkokirjakaupan sisältötyylinä. Myös tiedottava, viihdyttävä ja keskusteleva sisältö koettiin miellyttävinä. Erityisesti kuvatekstin liian pitkä mitta heikensi tutkimuksessa esitettyjen sisältöesimerkkien miellyttävyyttä. Kuvatekstin lyhyen mitan lisäksi visuaalisuuteen panostaminen ja luovat ideat nousivat esiin tärkeinä elementteinä. Tutkimukseen oli pyrkimys tuoda lisäarvoa tunnistamalla eroavaisuuksia nuorten vastaajien mieltymyksissä, mutta tulokset eivät lopulta poikenneet otannan yleisistä mielipiteistä erityisen paljoa.
Tuloksista koottiin johtopäätöksiä, joiden avulla toimeksiantaja voi alkaa toteuttamaan kohderyhmälle mieleistä sisältömarkkinointia Instagramissa. Tulokset miellettiin luotettaviksi ja niistä voivat ottaa vaikutteita omaan sosiaalisen median markkinointiinsa myös muut aloittavat yritykset. The goal of the study was to investigate what kind of content can be used to build an engaged community on Instagram. The research was assigned by Entä jos, an online bookstore opened in April 2020, that offers a variety of self-improvement books from different Finnish publishers.
The literature review consisted of subjects such as content marketing, engagement, social media, and Instagram. An online survey was constructed around these topics. The data was collected during a two-week time period in March 2020. The main focus of the survey was on utilizing the content marketing matrix and the goal was to find out what kind of content was reacted to or perceived as pleasant by the client company’s target customer group. 211 people filled out the survey.
The results revealed that especially inspirational content was perceived as an important content type for a new e-commerce business. Furthermore, educational, entertaining, and conversational content types were considered pleasant. Specifically, a lengthy caption weakened the pleasantness of the content examples presented. In addition to short caption length creative ideas and investing in visuals stood out as important elements. The answers given by the younger participants were compared to the answers of the rest of the partakers to create added value. However, the results did not show any major differences in preferences caused by age.
The results were converted into conclusions that will help the client in creating content on Instagram that their target group considers pleasant. The results were interpreted as reliable and they can be used to influence the social media marketing efforts of other start-ups, too.
Teoreettinen viitekehys muodostui pääosin aiheista sisältömarkkinointi, sitouttaminen, sosiaalinen media ja Instagram. Teoriasta kerätyn tiedon avulla rakennettiin kvantitatiivinen verkkokysely, johon kerättiin vastauksia kahden viikon ajan maaliskuussa 2020. Tutkimuksen keskeisessä osassa oli sisältömarkkinoinnin matriisin hyödyntäminen. Kyselyn tarkoitus oli selvittää, millaisen sisällön verkkokaupan kohdeasiakkaat kokivat miellyttävänä ja mitkä sisällöt saivat heidät reagoimaan. Kyselyyn vastasi 211 henkilöä.
Tuloksista selvisi, että erityisesti inspiroivaa sisältöä pidettiin tärkeänä aloittavan verkkokirjakaupan sisältötyylinä. Myös tiedottava, viihdyttävä ja keskusteleva sisältö koettiin miellyttävinä. Erityisesti kuvatekstin liian pitkä mitta heikensi tutkimuksessa esitettyjen sisältöesimerkkien miellyttävyyttä. Kuvatekstin lyhyen mitan lisäksi visuaalisuuteen panostaminen ja luovat ideat nousivat esiin tärkeinä elementteinä. Tutkimukseen oli pyrkimys tuoda lisäarvoa tunnistamalla eroavaisuuksia nuorten vastaajien mieltymyksissä, mutta tulokset eivät lopulta poikenneet otannan yleisistä mielipiteistä erityisen paljoa.
Tuloksista koottiin johtopäätöksiä, joiden avulla toimeksiantaja voi alkaa toteuttamaan kohderyhmälle mieleistä sisältömarkkinointia Instagramissa. Tulokset miellettiin luotettaviksi ja niistä voivat ottaa vaikutteita omaan sosiaalisen median markkinointiinsa myös muut aloittavat yritykset.
The literature review consisted of subjects such as content marketing, engagement, social media, and Instagram. An online survey was constructed around these topics. The data was collected during a two-week time period in March 2020. The main focus of the survey was on utilizing the content marketing matrix and the goal was to find out what kind of content was reacted to or perceived as pleasant by the client company’s target customer group. 211 people filled out the survey.
The results revealed that especially inspirational content was perceived as an important content type for a new e-commerce business. Furthermore, educational, entertaining, and conversational content types were considered pleasant. Specifically, a lengthy caption weakened the pleasantness of the content examples presented. In addition to short caption length creative ideas and investing in visuals stood out as important elements. The answers given by the younger participants were compared to the answers of the rest of the partakers to create added value. However, the results did not show any major differences in preferences caused by age.
The results were converted into conclusions that will help the client in creating content on Instagram that their target group considers pleasant. The results were interpreted as reliable and they can be used to influence the social media marketing efforts of other start-ups, too.