Hissinhoitajien työhyvinvointi hiihtokeskuksessa
Piiroinen, Riina (2020)
Piiroinen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719049
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Himoksen hissinhoitajien työhyvinvointia ja kartoittaa samalla mahdollisia kehityskohtia. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Himos-Yhtiöt Oy. Tutkimuksesta ulkopuolelle rajattiin hiihtokeskuksen muu henkilökunta. Kohderyhmän työhyvinvointia tarkasteltiin psyykkisestä, fyysisestä sekä sosiaalisesta näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimustulokset kerättiin verkkokyselyn avulla hyödyntäen Webropol-järjestelmää. Kysely lähetettiin kokonaisotantana kaikille Himoksen hissinhoitajille. Kyselyyn vastasi 34 % kohderyhmästä. Kysely koostui suljetuista sekä avoimista kysymyksistä. Aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia. Avointen kysymysten vastaukset analysointiin teemoittelemalla. Saatu aineisto analysoitiin vertailemalla sitä aiempaan tutkimustietoon.
Tutkimustuloksista nousi esille hissinhoitajien työhyvinvointiin liittyviä niin positiivisia asioita kuin kehitettävääkin. Himoksen hissinhoitajien keskuudessa työhyvinvointi on jokseenkin hyvin otettu huomioon, mutta parannuskohtiakin löytyi. Valtaosa vastaajista oli tyytyväisiä työpaikan sosiaalisiin suhteisiin sekä viihtyvyyteen. Kehityskohtia löytyi etenkin työpisteiden ergonomiassa ja siisteydessä. Tasapuolisuudessa, palautteenannossa sekä virkistystoiminnassa koettiin lisäksi kehitettävää.
Tulokset lisäävät tietämystä yrityksen sisällä ja sen avulla yritys voi kehittää omaa toimintaansa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimustulokset kerättiin verkkokyselyn avulla hyödyntäen Webropol-järjestelmää. Kysely lähetettiin kokonaisotantana kaikille Himoksen hissinhoitajille. Kyselyyn vastasi 34 % kohderyhmästä. Kysely koostui suljetuista sekä avoimista kysymyksistä. Aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia. Avointen kysymysten vastaukset analysointiin teemoittelemalla. Saatu aineisto analysoitiin vertailemalla sitä aiempaan tutkimustietoon.
Tutkimustuloksista nousi esille hissinhoitajien työhyvinvointiin liittyviä niin positiivisia asioita kuin kehitettävääkin. Himoksen hissinhoitajien keskuudessa työhyvinvointi on jokseenkin hyvin otettu huomioon, mutta parannuskohtiakin löytyi. Valtaosa vastaajista oli tyytyväisiä työpaikan sosiaalisiin suhteisiin sekä viihtyvyyteen. Kehityskohtia löytyi etenkin työpisteiden ergonomiassa ja siisteydessä. Tasapuolisuudessa, palautteenannossa sekä virkistystoiminnassa koettiin lisäksi kehitettävää.
Tulokset lisäävät tietämystä yrityksen sisällä ja sen avulla yritys voi kehittää omaa toimintaansa.