Z-sukupolven rekrytointiprosessin kehittäminen : case: Yritys X
Jalonen, Pia (2020)
Jalonen, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719042
Tiivistelmä
Työmarkkinoille on siirtymässä Z-sukupolvi, joka tulee vaatimaan asenteiden ja toimintatapojen muutosta niin esimiehiltä, kuin henkilöstöalan ammattilaisilta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä saa Z-sukupolven nuoren kiinnostumaan työpaikasta, ja hakemaan sitä. Työn lopullisena tarkoituksena oli laatia matkailu- ja ravintola-alan yritys X:lle ideoita rekrytointiprosessin kehittämiseksi, jotta suurempi määrä nuoria hakisi sinne töihin.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli vuosina 1996-2003 syntyneet matkailu- ja ravintola-alaa opiskelevat, ja alalla jo työskentelevät nuoret, joilla on tuntemusta alan yrityksistä Varsinais-Suomessa. Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä, teemahaastattelujen ja verkkokyselyn muodossa. Tutkimukseen osallistui pääasiassa opiskelijoita varsinaissuomalaisista oppilaitoksista; 3 haastatteluihin ja 34 kyselyyn. Sekä haastatteluilla, että kyselyllä, selvitettiin nuorten asenteita työelämään ja työnantajamielikuvaan liittyen, kokemuksia rekrytointiprosesseista, sekä mielipiteitä yritys X:stä. Lopuksi tulosten pohjalta kirjoitettiin kehittämisideoita, joilla yritys voi muokata rekrytointiprosessiaan vastaamaan Z-sukupolven kiinnostuksen kohteita ja tarpeita.
Tuloksista käy ilmi, että nuoret toivoivat etenkin hyvää työilmapiiriä ja palautteen saantia tulevilta työpaikoiltaan. Nuorilla ei ollut paljon kokemusta työnhausta tai työskentelystä, mutta heillä oli sukupolvelleen tyypillisesti tiedossa, millainen on hyvä työnantajamielikuva, ja mikä sen merkitys on. Tutkimuksesta selvisi, etteivät monet alalla olevat nuoret tunne yritys X:ää hyvin, vaikka opiskelevatkin samalla alueella.
Teorian ja tutkimustulosten pohjalta kirjoitetut kehittämisideat yritykselle auttavat parantamaan työnantajamielikuvaa, joka tekee yrityksestä houkuttelevamman nuorillekin osaajille. Yritys voi kehittää palautekäytäntöjä ja henkilökunnan sosiaalista integroimista työporukkaan, tehostaa rekrytointikanavien käyttöä, sekä lisätä työpaikkojen mainostamista sosiaalisessa mediassa. The Generation Z is soon moving to working life, and this requires a change in attitudes and procedures from both managers and people working in HR. The purpose of this thesis was to find out what makes a Generation Z youth excited about a job posting, and willing to apply for it. The ultimate goal of the thesis was to come up with ideas for a hospitality business, company X, to improve their recruitment practices so that more young talents would apply.
The target group was people born between 1996 and 2003, either studying or working in the hospitality business, with some knowledge of the hospitality industry in Southwest Finland. The research combines qualitative and quantitative methods, in the form of themed interviews and an online survey. Participants were mainly students from schools in Southwest Finland. 3 took part in the interviews, and 34 filled out the survey. Both the interviews and the survey studied the youth’s attitudes towards work life and employer branding, their experiences in recruitment processes, and their opinion on company X. Finally, a set of ideas for development was written for the company to adjust their recruitment practices to meet Generation Z’s interests and needs.
The results show that Generation Z especially wishes for a good social atmosphere at work and frequent as well as relevant feedback from their employer. The youth did not have much experience with working or applying for jobs, but as typical for their generation, they are aware of the meaning and importance of employer branding. It was also found that many hospitality students were not familiar with company X, even though they study in the same area.
The development ideas based on theory and research allow company X to improve their employer brand, which makes the company more interesting for young talents. The company can improve their feedback methods and social integration of employees, enhance their use of different recruitment media, as well as advertise job openings on social media more often.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli vuosina 1996-2003 syntyneet matkailu- ja ravintola-alaa opiskelevat, ja alalla jo työskentelevät nuoret, joilla on tuntemusta alan yrityksistä Varsinais-Suomessa. Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä, teemahaastattelujen ja verkkokyselyn muodossa. Tutkimukseen osallistui pääasiassa opiskelijoita varsinaissuomalaisista oppilaitoksista; 3 haastatteluihin ja 34 kyselyyn. Sekä haastatteluilla, että kyselyllä, selvitettiin nuorten asenteita työelämään ja työnantajamielikuvaan liittyen, kokemuksia rekrytointiprosesseista, sekä mielipiteitä yritys X:stä. Lopuksi tulosten pohjalta kirjoitettiin kehittämisideoita, joilla yritys voi muokata rekrytointiprosessiaan vastaamaan Z-sukupolven kiinnostuksen kohteita ja tarpeita.
Tuloksista käy ilmi, että nuoret toivoivat etenkin hyvää työilmapiiriä ja palautteen saantia tulevilta työpaikoiltaan. Nuorilla ei ollut paljon kokemusta työnhausta tai työskentelystä, mutta heillä oli sukupolvelleen tyypillisesti tiedossa, millainen on hyvä työnantajamielikuva, ja mikä sen merkitys on. Tutkimuksesta selvisi, etteivät monet alalla olevat nuoret tunne yritys X:ää hyvin, vaikka opiskelevatkin samalla alueella.
Teorian ja tutkimustulosten pohjalta kirjoitetut kehittämisideat yritykselle auttavat parantamaan työnantajamielikuvaa, joka tekee yrityksestä houkuttelevamman nuorillekin osaajille. Yritys voi kehittää palautekäytäntöjä ja henkilökunnan sosiaalista integroimista työporukkaan, tehostaa rekrytointikanavien käyttöä, sekä lisätä työpaikkojen mainostamista sosiaalisessa mediassa.
The target group was people born between 1996 and 2003, either studying or working in the hospitality business, with some knowledge of the hospitality industry in Southwest Finland. The research combines qualitative and quantitative methods, in the form of themed interviews and an online survey. Participants were mainly students from schools in Southwest Finland. 3 took part in the interviews, and 34 filled out the survey. Both the interviews and the survey studied the youth’s attitudes towards work life and employer branding, their experiences in recruitment processes, and their opinion on company X. Finally, a set of ideas for development was written for the company to adjust their recruitment practices to meet Generation Z’s interests and needs.
The results show that Generation Z especially wishes for a good social atmosphere at work and frequent as well as relevant feedback from their employer. The youth did not have much experience with working or applying for jobs, but as typical for their generation, they are aware of the meaning and importance of employer branding. It was also found that many hospitality students were not familiar with company X, even though they study in the same area.
The development ideas based on theory and research allow company X to improve their employer brand, which makes the company more interesting for young talents. The company can improve their feedback methods and social integration of employees, enhance their use of different recruitment media, as well as advertise job openings on social media more often.