Kivijalkaliikkeen kilpailukykyyn vaikuttavat tekijät Salon alueella : case: Vesijohtoliike Röörikulma Oy
Aaltonen, Juho (2020)
Aaltonen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719053
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan, mitkä ovat Vesijohtoliike Röörikulma Oy:n keskeiset kilpailukeinot ja pohditaan miten yritys voisi kehittää kilpailukykyään Salon markkina-alueella. Tavoitteena on selvittää, miten yrityksen kovimmat kilpailijat toimivat samalla markkina-alueella ja löytää yrityksen liiketoiminnan merkittävimmät kehityskohdat. Tulosten pohjalta yrityksen avainhenkilöt pystyvät toteuttamaan strategisia toimenpiteitä kasvattaakseen yrityksen kilpailukykyä.
Teoriaosuudessa kerrotaan yrityksen nykytilasta, jonka jälkeen käydään läpi kivijalkaliikkeelle tärkeimpiä markkinoinnin kilpailukeinoja. Työssä selvitetään avainhenkilöhaastattelun avulla yrityksen nykyiset toimintatavat, joita käytetään apuna myöhemmin työn SWOT-analyysin tekemisessä. Benchmarkingin avulla saadaan tietoa yrityksen kilpailijoiden tuotevalikoimasta, hinnoittelusta sekä saatavuudesta. Näiden avulla pyrittiin selvittämään Röörikulman heikkoudet ja voimavarat sekä tarkastella sen kilpailijoiden ominaisuuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksellä on liiketoiminnassaan useita kehittämisen kohteita, jotta se pystyy todella haastamaan uuden markkina-alueen kilpailijat. Tuloksista selviää, miten esimerkiksi erilaiset markkinointikanavat auttaisivat tuomaan yrityksen nimeä esille ja houkuttelisivat useamman salolaisen rakentajan asiakkaakseen.
Työssä esitetään konkreettisia toimenpiteitä, jotta yritys pystyy kehittämään ja ylläpitämään kilpailukykyään. Esimerkiksi yrityksen tulee avata verkkokauppa liikkeensä tueksi, palkata uutta työvoimaa markkinointiin, laajentaa tuotevalikoimaa sekä kehittää hinnoittelustrategiaansa. This thesis describes a HPAC retail store called Röörikulma Ltd’s main competitive advantages and reflects how the company can improve its competitive strength in Salo market area. The objective was to find out, how the major competitors operate in the same market area and to discover all the crucial improvement points. The company key personnel will use the results to implement strategic actions and improve company’s competitive strength.
In the theory part the study shows the company’s present state in the market as well as the most important parts in marketing mix for small and medium size companies (SMEs). Key person interview are used to find out company’s current actions which are used in the SWOT-analysis. Benchmarking gives information on the main competitors’ product range, pricing and availability. The purpose of the study was to find out client’s weaknesses and strengths and analyze competitors’ features.
The results show that the company still has a lot to improve for its business as it really wants to challenge all the competitors in the same market area. The results also show how the company can improve its business and how it is able to bring out the company name to increase the number of customers of its target segment.
This thesis gives concrete action point so the company can improve and maintain its competitive strength, such as the company has to open an online store, hire new work force to take care of marketing, expand its product range and improve its pricing strategy.
Teoriaosuudessa kerrotaan yrityksen nykytilasta, jonka jälkeen käydään läpi kivijalkaliikkeelle tärkeimpiä markkinoinnin kilpailukeinoja. Työssä selvitetään avainhenkilöhaastattelun avulla yrityksen nykyiset toimintatavat, joita käytetään apuna myöhemmin työn SWOT-analyysin tekemisessä. Benchmarkingin avulla saadaan tietoa yrityksen kilpailijoiden tuotevalikoimasta, hinnoittelusta sekä saatavuudesta. Näiden avulla pyrittiin selvittämään Röörikulman heikkoudet ja voimavarat sekä tarkastella sen kilpailijoiden ominaisuuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksellä on liiketoiminnassaan useita kehittämisen kohteita, jotta se pystyy todella haastamaan uuden markkina-alueen kilpailijat. Tuloksista selviää, miten esimerkiksi erilaiset markkinointikanavat auttaisivat tuomaan yrityksen nimeä esille ja houkuttelisivat useamman salolaisen rakentajan asiakkaakseen.
Työssä esitetään konkreettisia toimenpiteitä, jotta yritys pystyy kehittämään ja ylläpitämään kilpailukykyään. Esimerkiksi yrityksen tulee avata verkkokauppa liikkeensä tueksi, palkata uutta työvoimaa markkinointiin, laajentaa tuotevalikoimaa sekä kehittää hinnoittelustrategiaansa.
In the theory part the study shows the company’s present state in the market as well as the most important parts in marketing mix for small and medium size companies (SMEs). Key person interview are used to find out company’s current actions which are used in the SWOT-analysis. Benchmarking gives information on the main competitors’ product range, pricing and availability. The purpose of the study was to find out client’s weaknesses and strengths and analyze competitors’ features.
The results show that the company still has a lot to improve for its business as it really wants to challenge all the competitors in the same market area. The results also show how the company can improve its business and how it is able to bring out the company name to increase the number of customers of its target segment.
This thesis gives concrete action point so the company can improve and maintain its competitive strength, such as the company has to open an online store, hire new work force to take care of marketing, expand its product range and improve its pricing strategy.