Asiakkaiden tyytyväisyys Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksen ensihoitohenkilökunnan vuorovaikutustaitoihin
Ahala, Pauliina; Jalonen, Toni (2011)
Ahala, Pauliina
Jalonen, Toni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100813624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100813624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksen asiakkaiden tyytyväisyys saamiinsa ensihoitopalveluihin Turun seudulla. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys kohdistuen sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin sekä sairaankuljettajilta saamaansa kohteluun ja ohjaukseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kesällä 2011. Kyselylomakkeita lähetettiin 206 kappaletta ja niitä palautettiin yhteensä 82 kappaletta. Vastausprosentti oli 40. Tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla ja vastauksista laadittiin frekvenssi- sekä prosenttijakaumat, jotka esitetään opinnäytetyössä graafisten kuvaajien avulla.
Tulosten mukaan lähes kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin sekä sairaankuljettajilta saamaansa kohteluun ja ohjaukseen. Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin ja eniten tyytymättömyyttä ilmeni potilaille annetussa ohjauksessa.
Saatujen tulosten perusteella työnantaja saa kuvan siitä, mihin asiakkaat olivat tyytyväisiä ja mihin he olivat tyytymättömiä. Tulosten perusteella työnantaja voi kouluttaa sairaankuljettajia parantaakseen ensihoitopalveluiden laatua niin, että asiakastyytyväisyys pysyy saavutetulla tasolla tai paranee.
Tulosten mukaan lähes kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin sekä sairaankuljettajilta saamaansa kohteluun ja ohjaukseen. Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin ja eniten tyytymättömyyttä ilmeni potilaille annetussa ohjauksessa.
Saatujen tulosten perusteella työnantaja saa kuvan siitä, mihin asiakkaat olivat tyytyväisiä ja mihin he olivat tyytymättömiä. Tulosten perusteella työnantaja voi kouluttaa sairaankuljettajia parantaakseen ensihoitopalveluiden laatua niin, että asiakastyytyväisyys pysyy saavutetulla tasolla tai paranee.