B-to-B Myyntiprosessin luominen Boxing Night tapahtumille
Saarinen, Riku (2020)
Saarinen, Riku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan toimiva myyntiprosessi toimeksiantajalle. Tarkoituksena oli laatia myyntiprosessimalli tietylle tapahtumalle, mutta samaa mallia voidaan tulevaisuudessa toteuttaa myös muita samankaltaisia tapahtumia myydessä. Teoriaosuudessa oli tarkoitus selvittää, millainen on hyvä myyntiprosessi.
Toimeksiantajana oli Porin Ravit Oy, joka järjestää ravitapahtumia, mutta toimii myös tapahtuma-areenana monille eri tapahtumille ja tilaisuuksille. Nyrkkeilyilta-tapahtuma, jolle myyntiprosessimalli luotiin, oli uusi.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankintamenetelmänä havainnointia ja se toteutettiin toimintatutkimuksena. Myyntiprosessimallia laatiessa havainnointiin siis myyntityötä, jota tehtiin kahta nyrkkeilyiltaa varten. Myyntiprosessin luomisessa käytettiin hyödyksi myös kerättyä teoriatietoa sekä kvalitatiivisia teemahaastatteluja.
Opinnäytetyön teoriaosuus liittyi koko toimintatutkimuksen aiheeseen eli B-to-B myyntiprosessiin sekä yrityksen ostoprosessiin. Teoria oli kerätty kirja- ja internet lähteistä.
Tutkimuksen konkreettisena tuotoksena syntyi myyntiprosessimalli. Myyntiprosessi mallissa on kuvattu vaihe vaiheelta, miten myyntityön tulisi edetä. Myyntiprosessimallin avulla voidaan suunnitella, kuinka tapahtuman myynti etenee aikataulun mukaisesti ja selkeästi. The objective of this thesis was to make a functional sales process model for the client. Purpose was to make sales process model for a specific event, but the same process can be used in the future when selling same kind of events. The objective of the theoretic part of the thesis was to examine what is a good sales process.
The client company was Porin Ravit Oy, which organizes harness racing events, but also operates as an event arena for many events and occasions. The event, boxing night, for which the sales process was created, was new.
Data acquirement methods of the thesis was observing, and it was accomplished as activity analysis. When doing the sales process the sales work done for the two boxing nights was observed. Also, theorical information and qualitative theme interviews were used when the sales process model was created.
The thesis theorical part affiliates the whole activity analysis that is B-to-B sales process as well as company’s purchase process. Theory was acquired from book and internet sources.
As a concrete article come about the sales process model. In the sales process model, there is described phase by phase, how the sales work should proceed. With the sales process model you can plan how the events sales proceeds by schedule and distinctly.
Toimeksiantajana oli Porin Ravit Oy, joka järjestää ravitapahtumia, mutta toimii myös tapahtuma-areenana monille eri tapahtumille ja tilaisuuksille. Nyrkkeilyilta-tapahtuma, jolle myyntiprosessimalli luotiin, oli uusi.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankintamenetelmänä havainnointia ja se toteutettiin toimintatutkimuksena. Myyntiprosessimallia laatiessa havainnointiin siis myyntityötä, jota tehtiin kahta nyrkkeilyiltaa varten. Myyntiprosessin luomisessa käytettiin hyödyksi myös kerättyä teoriatietoa sekä kvalitatiivisia teemahaastatteluja.
Opinnäytetyön teoriaosuus liittyi koko toimintatutkimuksen aiheeseen eli B-to-B myyntiprosessiin sekä yrityksen ostoprosessiin. Teoria oli kerätty kirja- ja internet lähteistä.
Tutkimuksen konkreettisena tuotoksena syntyi myyntiprosessimalli. Myyntiprosessi mallissa on kuvattu vaihe vaiheelta, miten myyntityön tulisi edetä. Myyntiprosessimallin avulla voidaan suunnitella, kuinka tapahtuman myynti etenee aikataulun mukaisesti ja selkeästi.
The client company was Porin Ravit Oy, which organizes harness racing events, but also operates as an event arena for many events and occasions. The event, boxing night, for which the sales process was created, was new.
Data acquirement methods of the thesis was observing, and it was accomplished as activity analysis. When doing the sales process the sales work done for the two boxing nights was observed. Also, theorical information and qualitative theme interviews were used when the sales process model was created.
The thesis theorical part affiliates the whole activity analysis that is B-to-B sales process as well as company’s purchase process. Theory was acquired from book and internet sources.
As a concrete article come about the sales process model. In the sales process model, there is described phase by phase, how the sales work should proceed. With the sales process model you can plan how the events sales proceeds by schedule and distinctly.