ADHD/ADD-nuoret koulumaailmassa: Nuoret kokemusasiantuntijoina
Lammila, Theresa (2020)
Lammila, Theresa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061919161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061919161
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, johon kuului opas. Oppaan tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten opettajien tulisi kohdata ADHD/ADD-nuori koulussa.
Opasta varten haastateltiin teemahaastatteluiden avulla ADHD/ADD-nuoria sekä koulun henkilökuntaa. Kehittämistyössä selvitettiin, miten nuoret kokevat, miten heidät tulisi kohdata koulussa sekä millaisia toiveita heillä oppimisesta ja opettamisesta koulussa. Koulun henkilökunnalta kysyttiin samat asiat heidän näkökulmastaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ADHD:ta sekä ADD:ta, oireiden ilmenemistä ja miten ne vaikuttavat nuoren elämään, koulunkäyntiin sekä kanssaihmisiin. Lisäksi käsitellään ADHD/ADD nuoren minäkuvaa sekä nuoren kohtaamista sekä kerrotaan koulun erilaisista tukitoimista, joilla tuetaan ADHD- ja ADD- nuoren koulunkäyntiä.
Kehittämistyön tuloksena toteutettiin opas, jossa käsitellään nuorten ajatuksia ja toiveita heidän kohtaamisestaan ja kohtelemisestaan koulussa sekä opettamisesta. Kehittämistyön kannalta tärkeää tietoa löytyi myös koulun henkilökunnan vastauksista, jotka olivat osin hyvinkin erilaisia kuin nuorten vastaukset. Molemmista sai hyvää aineistoa oppaan teossa. Kehittämistyön löydökset osoittavat, että nuoret kokevat paljon negatiivista palautetta niin käytöksestään kuin oppimistilanteissakin.
Nuoret toivovat tasa-arvoista kohtelua ja ennakkoluulottomuutta – sitä, että heille annetaan enemmän mahdollisuuksia ja ennen kaikkea heidän kanssaan jaksetaan olla kärsivällisiä. Henkilökunta pyrkii toimimaan tilanteissa oikein, silti he saattavat tiedostamattaan välittää päinvastaisia signaaleja nuorille. Kuitenkin kehittämistyössä tuli positiivisesti ilmi, että ADHD- nuorten kanssa työskentely, toimintatavat, tieto ja taito on mennyt vuosien saatossa huomattavasti eteenpäin, tärkeimpänä häiriön tunnettavuus.
Opasta varten haastateltiin teemahaastatteluiden avulla ADHD/ADD-nuoria sekä koulun henkilökuntaa. Kehittämistyössä selvitettiin, miten nuoret kokevat, miten heidät tulisi kohdata koulussa sekä millaisia toiveita heillä oppimisesta ja opettamisesta koulussa. Koulun henkilökunnalta kysyttiin samat asiat heidän näkökulmastaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ADHD:ta sekä ADD:ta, oireiden ilmenemistä ja miten ne vaikuttavat nuoren elämään, koulunkäyntiin sekä kanssaihmisiin. Lisäksi käsitellään ADHD/ADD nuoren minäkuvaa sekä nuoren kohtaamista sekä kerrotaan koulun erilaisista tukitoimista, joilla tuetaan ADHD- ja ADD- nuoren koulunkäyntiä.
Kehittämistyön tuloksena toteutettiin opas, jossa käsitellään nuorten ajatuksia ja toiveita heidän kohtaamisestaan ja kohtelemisestaan koulussa sekä opettamisesta. Kehittämistyön kannalta tärkeää tietoa löytyi myös koulun henkilökunnan vastauksista, jotka olivat osin hyvinkin erilaisia kuin nuorten vastaukset. Molemmista sai hyvää aineistoa oppaan teossa. Kehittämistyön löydökset osoittavat, että nuoret kokevat paljon negatiivista palautetta niin käytöksestään kuin oppimistilanteissakin.
Nuoret toivovat tasa-arvoista kohtelua ja ennakkoluulottomuutta – sitä, että heille annetaan enemmän mahdollisuuksia ja ennen kaikkea heidän kanssaan jaksetaan olla kärsivällisiä. Henkilökunta pyrkii toimimaan tilanteissa oikein, silti he saattavat tiedostamattaan välittää päinvastaisia signaaleja nuorille. Kuitenkin kehittämistyössä tuli positiivisesti ilmi, että ADHD- nuorten kanssa työskentely, toimintatavat, tieto ja taito on mennyt vuosien saatossa huomattavasti eteenpäin, tärkeimpänä häiriön tunnettavuus.