Autokoulujen tulevaisuus yrittäjän näkökulmasta
Laaksonen, Olli-Valtteri (2020)
Laaksonen, Olli-Valtteri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417121
Tiivistelmä
Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli liikenneopetuspalveluita tarjoava pk-yritys, joka halusi tutkittavan autokoulujen liiketoimintaa tulevaisuudessa yrittäjän näkökulmasta. Toimeksiantaja halusi tutkittavan henkilöstöä, johtamista, asiakaslähtöistä palveluliiketoimintaa, liiketoimintastrategiaa, yrityksen asiakasmarkkinointia ja yhteistyötä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin liikenneopetuksen historiaa ja nykytilaa. Teoriassa käsiteltiin lisäksi yrityksen menestymiseen liittyviä tekijöitä, joihin yrittäjä voisi vaikuttaa. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, ja muotona oli teemahaastattelu. Haastatteluista saatua tietoa verrattiin teoriaan sekä siihen, millaisia tekijöitä menestyvän yrityksen yrittäjän tulisi ottaa huomioon, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa tulevaisuudessa. Tämän avulla saatiin selville autokoulualalla toimivien yritysten kehityskohteet sekä kuva menestyksekkäästä yrityksestä.
Haastatteluissa selvisi, että perinteinen autokoulu on tullut tiensä päähän. Tämän lisäksi COVID-19 pandemian vuoksi autokoulujen on keksittävä uusia palveluja oppilailleen. Yrityksen on erikoistuttava jonkin palvelun tarjoamiseen ja erotuttava sillä kilpailijoistaan. Sosiaalisen median hyödyntämisen osana yrityksen markkinointia katsotaan olevan tärkeässä asemassa, kun halutaan tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Autokouluyrittäjältä vaaditaan panostusta yrityksensä asiakaspalveluun, henkilöstöstä huolehtimiseen ja keskitettyihin palveluihin sekä kiinteiden kulujen minimointiin. Digitaalisten palveluiden katsotaan tukevan liikenteessä tapahtuvaa ajo-opetusta ja tuovan näin lisätuloa yritykselle. Autokouluopetuksen on oltava ammattitaitoista ja rehellistä - rentoa ilmapiiriä unohtamatta.
Tämä opinnäytetyö osoittaa, että tulevaisuuden autokoulun on tarjottava asiakasläheistä asiantuntijapalveluja, josta asiakas voi hankkia turvallisen, sosiaalisen ja ekologisen ajotaidon. Autokoulun ja yrittäjän on vain kehityttävä muutoksen myötä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin liikenneopetuksen historiaa ja nykytilaa. Teoriassa käsiteltiin lisäksi yrityksen menestymiseen liittyviä tekijöitä, joihin yrittäjä voisi vaikuttaa. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, ja muotona oli teemahaastattelu. Haastatteluista saatua tietoa verrattiin teoriaan sekä siihen, millaisia tekijöitä menestyvän yrityksen yrittäjän tulisi ottaa huomioon, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa tulevaisuudessa. Tämän avulla saatiin selville autokoulualalla toimivien yritysten kehityskohteet sekä kuva menestyksekkäästä yrityksestä.
Haastatteluissa selvisi, että perinteinen autokoulu on tullut tiensä päähän. Tämän lisäksi COVID-19 pandemian vuoksi autokoulujen on keksittävä uusia palveluja oppilailleen. Yrityksen on erikoistuttava jonkin palvelun tarjoamiseen ja erotuttava sillä kilpailijoistaan. Sosiaalisen median hyödyntämisen osana yrityksen markkinointia katsotaan olevan tärkeässä asemassa, kun halutaan tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Autokouluyrittäjältä vaaditaan panostusta yrityksensä asiakaspalveluun, henkilöstöstä huolehtimiseen ja keskitettyihin palveluihin sekä kiinteiden kulujen minimointiin. Digitaalisten palveluiden katsotaan tukevan liikenteessä tapahtuvaa ajo-opetusta ja tuovan näin lisätuloa yritykselle. Autokouluopetuksen on oltava ammattitaitoista ja rehellistä - rentoa ilmapiiriä unohtamatta.
Tämä opinnäytetyö osoittaa, että tulevaisuuden autokoulun on tarjottava asiakasläheistä asiantuntijapalveluja, josta asiakas voi hankkia turvallisen, sosiaalisen ja ekologisen ajotaidon. Autokoulun ja yrittäjän on vain kehityttävä muutoksen myötä.